Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 16 juli 2015

Få risker i USA ger börsen fortsatt uppsida

Precis färdig med min makrobedömning (länk) och min inriktning för investeringar q3 (länk) kom den senaste uppdateringen om vad amerikanska ekonomer tror. Spännande att stämma av förstås.

USA starkt nog att dra på egen hand

Wall Street Journal publicerade precis sin återkommande enkät bland amerikanska ekonomer. Resultatet är muntra miner: "Economists See U.S. Strong Enough to Withstand Global Risks" (länk wsj).

Den övergripande bilden är tydlig - det går bra nu. Tidigare har det funnits en balans mellan inhemsk optimism och oro för resten av världen. Den är om inte borta så åtminstone betydligt mindre. Båda vågskålarna har viktat om i rätt riktning. Tilltron till den USA:s ekonomi blir allt starkare. Konsumtionen är en möjlig uppsida och den starkare dollarn en av få orosmoment de ekonomer som besvarat den återkommande enkäten ser.

Det här stämmer väl med min makrobild eller det kanske är rimligare att skriva det motsatta. De slutsatser jag dragit har jag uppenbarligen plockat upp från den bild media ger av ekonomin. Det är jag helt nöjd med, för det viktigaste för mig är att någorlunda förstå vad som styr marknaden just nu.

Här följer några nedslag från ekonomernas bedömningar:

  • BNP stiger 2,5 procent 2015 och 2,7 procent 2016
  • 10-åringen slutar året på 2,72% och stiger sedan tre tiondelar per halvår fram till mitten på 2017 då den når 3,6%
  • Inflationen (CPI) kommer igång och når 2 procent nästa år
  • Oljepriset ligger stilla runt $60 långt in på nästa år och stannar 2016 under $65
  • Arbetslösheten kryper vidare nedåt och landar 2016 på strax under 5 procent
  • Sannolikheten för en recession är den lägsta sedan finanskrisen och majoriteten tror att FED höjer räntan för sent snarare än för tidigt.

Min bild

Det är här den här bilden som får mig att vara fortsatt positiv till den reala ekonomin. Hoten syns inte till just nu, tvärtom det är klar sikt ganska långt framåt från förarhytten i världsekonomins draglok. Med Europa lugnare än på länge och ett Kina som med viss möda verkar dämpa sina problem ser det verkligen bra ut. Det finns en viss oro kvar i den finansiella ekonomin men annars är det framför allt värderingarna som kan vara en utmaning den närmaste tiden.

För min del tänker jag så här - man kan förstås oroa sig för allt mellan himmel och jord men risken finns att det inte ens gör tillvaron tryggare. Bättre då att fokusera på det man har framför sig. Där är utmaningen att hitta köpvärda aktier i en med rätta allt hetare ekonomi. Kanske tiden är mogen för alla stock pickers?  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam