Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 7 november 2016

Lär dig använda analystjänsten Stockpiper

Har du funderat på vad proffsen tror om ditt favoritbolag? Undrar du om utdelningen kommer att ligga kvar kommande år? I så fall kan StockPiper vara något för dig. Det är en av mina #gillaentreprenörer.




Det här är en #gillaentreprenörer

Jag gör mitt bästa för att göra något bra av mitt bloggande och vloggande. Förutom att skriva och filma innebär det att jag försöker samla in pengar till SOS Barnbyar. Jag blir verkligen glad när någon bidrar! Det om något får bloggandet att kännas kul. Sedan har jag mitt samarbete med Nordnet, kör jag en del reklam och säljer artiklar när jag kan. Det kan du läsa mer om här

Inom kort verkar det bli en föreläsning med mig här i Stockholm. Det ska bli kul att få chansen att träffa läsare live igen. Senast var ju med vargmask på NordnetLive. Eventuellt kan det även bli en del banners igen snart, eftersom jag fått vad som verkar ett sjysst erbjudande om att göra det på ett hoppas jag trevligt sätt. Vi får se. Det är väldigt viktigt för mig att den här bloggen fungerar och är trevlig både för er som läsare och för mig som skriver. Så det är en balans och jag lyssnar mer än gärna på feedback.

En annan speciell serie, som jag verkligen gillar att köra är min serie #gillaentreprenörer. Kanske är det för att jag själv varit statstjänsteman större delen av arbetslivet men jag är genuint imponerad av alla duktiga företagare. Jag vet också, bland annat från den här lilla bloggen, hur svårt det är att etablera sig. 

Därför bjuder jag gärna på gratisreklam för sådant jag gillar. Senast var det en genomgång av hur du använder fantastiska Börsdata och deras nya screener. Idag blir det en annan verkligt bra tjänst för intresserade investerare. Har du funderat på om det går att hitta vad analytikerna tycker om bolagen du gillar? Det gör det och det är inte så farligt dyrt. Ett utmärkt alternativ som jag själv använder är tjänsten Stock Piper. Idag blir det en intervju med dem.

Dagens inlägg är alltså inget jag får betalt för men jag skriver det i formen av en annonstext. Helt enkelt för att jag vill ge bra entreprenörer chansen att nå ut. Det är alltså inte objektivt idag utan helt enkelt det jag kallar en #gillaentreprenörer.

Intervjun med StockPiper

Hej!

Jag vet inte om alla upptäckt er ännu. Stock Piper är ju en makalöst bra tjänst, tycker jag åtminstone. Använder den flera gånger i veckan. Kolla in det här till exempel. En snabbjämförelse mellan vad analytikerna tror om Investor jämfört med Industrivärden. Nu rymdes bara övre delen på bild men man kan få upp en hel del intressant om vad analytikerna tror framåt.





Har ni någon egen favoritdel i Stock Picker?


Vi tycker väldigt mycket om hur Screenern fungerar och speciellt hur flexibel den är när det kommer till att kunna sätta upp filtreringar på vilka scenarion som helst med de tillgängliga nyckeltalen. Om vi måste välja en specifik del som är vår favorit måste vi nog säga Scatter-vyn i screenern. Vi tycker den ger möjligheten att hitta intressanta bolag man kanske inte hade observerat annars genom att man grafiskt kan representera bolagen på två valfria axlar och då enklare se ”outliers” än med klassisk sortering.


En sak jag funderat på är att det är så himla många bolag – var får ni alla estimat ifrån?

Vi samlar kontinuerligt in estimat från över 250 analysfirmor i Europa och sammanställer all denna data till ett konsensus för alla bolag vi får in data för


Det här är ju rätt ny tjänst. Hur funkar den - rent praktiskt – kan alla få del av den?

Eftersom Stock Piper är en fristående tjänst har alla tillgång till den. Den rapporterade datan får man tillgång till utan kostnad och för att få tillgång till estimaten behöver man ett Premiumkonto. Detta kostar endast 59 kr per månad och alla får en 14-dagars fri testperiod och man tecknar sig för ett Premiumkonto.

Dessutom vill vi passa på att erbjuda läsare av din blogg ett specialerbjudande. Ange koden gottodix, så får du 30 dagar extra testperiod. Bra, eller hur!


Ja, det tycker jag. Kul att kunna ge läsare det. Ni har som sagt en riktigt bra tjänst. Nu tänkte jag ge dig en utmaning. Ta fram ett estimat som överraskade dig, så ska jag göra likadant.




Kanske inte en överraskning men ett exempel på hur man kan använda framåtblickande data. Vid en första anblick kan det se ut som att SEB är dyrast i den svenska banksektorn med ett P/E på ca 20 för 2016 jämfört med de övriga tre bankerna som ligger runt 13. Här kan man titta på förväntningarna framåt i tiden för 2017 och 2018 och se att SEB de facto är billigare än sektorn. Så om man gör en ögonblicksvärdering av SEB kan den se oväntat dyr ut gentemot sina peers men på grund av en engångseffekt i deras Q1 rapport i år är deras helårsvinst för 2016 negativt påverkad vilket tillfälligt påverkar värderingsmultipeln. 

Ok, det var ett intressant val. Vi har SEB i portföljen. Här är min kontring. Jag tittade på er förvalstablå och valde stabila utdelningsaktier. 



Det gav det här resultatet - är du fortfarande säker på ditt val? :)


Slutligen nu är ju det här inlägget en #gillaentreprenörer. Det vill säga inlägg där jag puffar för bra grejer utan att få betalt. Så kör på – vad är ditt bästa reklambudskap?

Med Stock Piper sammanfogar vi två saker som endast har varit tillgängliga för professionella investerare tidigare. Marknadsförväntningar baserat på estimat från tusentals analytiker tillsammans med möjligheten att filtrera denna informationen på ett enkelt och överskådligt sätt. Allt detta till kostnaden av en stor stark i månaden.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser  Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Reklam: Missa inte heller det vettiga tillfället att köpa eller sälja aktier i USA courtagefritt hos min partner Nordnet, som jag hade ett annonsinlägg om häromdagen.

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

4 kommentarer:

  1. Bättre att du ger till våra svenska hemlösa!
    Hoppas att du inte fyller tiggarnas muggar, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så föräldralösa barn i tredje världen ska få stå tillbaka för att Svenska fyllon fått slut på socialbidrag? Nu raljerar jag, men det är orimligt att göra en sådan distinktion. Utsatta människor är utsatta oavsett var i världen de kommer ifrån och alla av oss som har det bra är skyldiga att hjälpa om vi vill kalla oss för moraliska individer.
      Ursäkta en uncallled for kommentar, men det var imo denna också.

      Radera
  2. Hej!

    Är kanske trög idag, men vad vill du få sagt med "Det gav det här resultatet - är du fortfarande säker på ditt val? :)". Dvs den andra bilden av Nordea och Swedbank. Vart finns SEB i punktdiagrammet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju bara en bild ingen analys. Men lågt p/e och hög utdelningen är ju en bra kombination. SEB har p/e 19,5 för 2016 och 5,9 procents avkastning enligt StockPiper.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam