Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 13 november 2016

3 snabba om slutet på börsoron

Vi har bara sett vad vi lämnar ännu så länge. Inte vart vi ska. Nu står det mellan riskvilja och inflation var börsen tar vägen.



Så har vi justerat portföljen

Jag vet att många hellre ser en podd än vlogginläggen. Rätt många följer dock även vloggen och det är nog mer min kanal trots allt. Jag jobbar ju mycket med att citera och visa data. Sedan kanske jag är lite seg men kan man inte köra YouTube som podd om man vill? Det är ju bara att nöja sig med att lyssna?

Fast jag har lyssnat på er läsare och tittare för som ni kanske märkt har jag satsat på att skärpa upp att den här bloggen ska ha mina analyser och nyhetsgenomgångar. Dessutom har jag skruvat upp andelen inlägg som är mer klassiska analyser. Det är lite roligt för jag ser på läsarsiffrorna att ni nästan genomgående föredrar de komplexa framför det enkla. Däremot får det gärna vara kort och koncist. Verkar som om jag har en smart läsekrets helt enkelt :)

Vill ni veta hur jag tänker kring vår portfölj, läsarfrågor, mer allmänt om investeringsstrategi och liknande så ligger det numera på Sparskolan. Där kan ni bland annat läsa senaste lördagskrönikan. I den går jag igenom alla affärer vi gjorde i veckan och planen för börsveckan som kommer.


En vändning men vart tar vi vägen nu?


Det var nog inte början på något vi såg den här veckan. Varken i världen eller på börsen. Det var slutet på något gammalt. Kanske går det att måla i så breda penseldrag som många just nu gör. Vem vet, kanske var det här globaliseringen vände. Fast jag är långt ifrån säker.

Visst kan det varit vändningen bort från en allt öppnare värld och möjligen kan det vara slutet för en liberal era i världspolitiken som sträckte sig ända tillbaka till efter kriget. Vem vet kanske är till och med EU i gungning.

Allt det där är dock spekulationer. För vi vet lite om det som komma ska. Det som däremot verkar helt tydligt är att en era i centralbankernas politik och på #börsen snart läggs till handlingarna. Den där allt styrdes av orden risk on, risk off.

Den som ser igenom vad som kommer efter den blir nog börsvinnare både i höst och 2017. Det tar jag upp i dagens 3 snabba.


Chans att träffas igen!

Den 1 december kommer jag hålla en föreläsning och snacka börs med alla som är intresserade här i Stockholm. Det ska bli jättekul att träffas igen - det var ju ett tag sedan Nordnet Live. Då hade jag ju dessutom vargmask på huvudet.

Boka datumet - mer info kommer!


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser  Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

12 kommentarer:

  1. Äh, tänk inte så mycket på vad andra tycker, gör vad du själv tycker känns roligast i avvägningen mellan vlogg, podd, blogginlägg, twitter och allt annat. Är du en skrivande eller en pratande människa? Bloggande är ju inte ett jobb utan något man gör för skojs skull, för att utvecklas, för nöjet i att formulera sig och lära sig något genom att länka till och kommentera omvärlden.

    Tänk inte så mycket på vilken genre läsarna vill ha utan skriv, prata, rita eller vad det nu kan vara som du tycker verkar kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju verkligen en bra utgångspunkt. Där jag är just nu med bloggandet och vloggandet så ligger dock mycket av det som är roligt i att se om det går att utveckla till något lite stabilare. Det jag verkligen vill få till är en yta där man kan behålla det där trevliga mötet men ändå få det att funka när det blivit lite större än det var från början. Fast det kan ju bli för mycket navelskådande också.

      Det är ett evigt experimenterande men däri ligger också mycket av det roliga. :)

      Radera
  2. Tror du? Allt är möjligt men frågan är vad en liten öppen ekonomi har att vinna på att kliva ut i kylan just nu.

    SvaraRadera
  3. En aningen off topic ? ☺ Vad fick dig att välja en varg mask? Ber om ursäkt i förväg? Men ibland är det inte dom enkla frågorna man vill ha svar på! ☺

    SvaraRadera
  4. Jag har ju en varg som logga. Du vet en i flocken som kämpar för att få en munsbit då och då. :)

    SvaraRadera
  5. Haha, när du ger mig som läsare beröm för att vara smart så kommer du undan med vilket typ av upplägg på inläggen som helst.

    Fortsätt att leverera (på valfritt sätt), jag har lärt mig mycket tack vare dig!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  6. Hej

    Skulle vilja du jämför Sverige med EU. Vad jag vet finns fog för att Euro zonen för en expansiv penning politik då hushållen och företagen lånar relativt lite. I Sverige ser jag däremot motsatt problem. Både hushåll och företag lånar enormt mycket pengar. Visst investeras det lite i vår industri. Dessutom sparar folk mer på bank då negativa räntor skrämmer folk.

    Stora anledningen till låga investeringar verkar vara att Sverige tappat konkurrenskraft sedan finanskrisen och allmänt låg efterfrågan på råvaror. Dessutom överinvestetades det i många företag för kortvarig Kinesisk efterfrågan. Hur som du får gärna göra en jämförelse och se om jag har rätt att vår riksbank gör tokfel och ECB gör rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag det vore en spännande tråd att dra i. Sveriges BNP föll ju mer under finanskrisen men har återhämtat sig bättre. En anledning är vår ultralätta penningpolitik haft effekt. Det blev ju helt fel när den skulle stramas åt 2011.

      Men det verkar också ha skapat bubblor och våra reallönehöjningar med vinkel mot tjänster har ju varit tufft för industrin. Fast då har vi istället haft en extremt svag krona. Spännande som sagt.

      Radera
  7. Iof är mycket av Sveriges BNP ökning på grund av hushållen,företagen och statens skuldsättning och nya sätt att räkna tjänstebalansen. BNP/Capita ligger under genomsnittet för OECD när jag kolla sist.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam