Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 19 september 2016

Stabil tillväxt lika överhettat som stabil utdelning

Alla vet att utdelningsaktier är känsliga för räntan. Frågan är om det är lika uppenbart hur haussad upplevt säker tillväxt är.


Het tillväxt

På måndagar skriver jag en nyhetskrönika för Nordnet med fem nyheter som påverkar börsen just nu. Den här veckan var ett av ämnena att aktier med hög och förväntat stabil tillväxt, precis som utdelningsaktier, är glödheta just nu.

Vid en första anblick kan det där vara en udda kombination men förklaringen är att de båda påverkas positivt av en stabil ekonomi med en ultralåg ränta. I nyhetskrönikan exemplifierar jag med vår favorit Vitrolife och jag tänkte fortsätta det resonemanget här.


Gillar du det jag skriver här eller filmerna på Sparskolan och vill visa det Stöd SOS Barnbyar - mer info här

Lite för bra betalt för framtiden

Bolag med bra och stabil eller till och med växande utdelning har de senaste åren fungerat som ett substitut för obligationer. Det har gjort att de stigit snabbare än index i takt med att räntorna fallit. Det innebär förstås också att de är känsliga för om räntorna skulle börja stiga. Dessutom är förväntningarna på utdelningstillväxten mycket de kommande åren. Det har jag skrivit om bland annat här.

Det där är en känd risk, som jag tror de flesta utdelningsinvesterare är väl medvetna om. Däremot är jag inte lika säker på att den andra sidan av samma mynt - jakten på säker tillväxt - kommit lika tydligt i dager.


Här är logiken, som jag funderar kring i dagens 3 snabba, att framtida intäkter diskonteras till allt lägre räntor. Visserligen har priset på risk legat ganska högt, vilket bland annat framgått i PWC:s årliga mätningar men de bolag som ger tillväxt till upplevt låg risk har däremot kunnat rusa.

Vitrolife är ett närmast perfekt exempel. Bolaget har ett beta på 0,7, dvs. aktien är mindre volatil än börsen. Marknaden för IVF-behandlingar växer stabilt 5-10 procent om året och kommer säkert göra det under en lång tid framöver. I och med att vården digitaliseras och teknik för den fortfarande unga IVF-branschen kontinuerligt utvecklas, så är det fullt möjligt för bolagen som Vitrolife att växa snabbare. Dessutom konsolideras marknaden gradvis så en viss förvärvad tillväxt är också möjlig.

Allt det där räcker till en förväntad vinsttillväxt på 19 procent 2017 och 21 procent 2018. Det räcker dock bara till att ta ned P/E-talet från 60 till 40. Allt enligt StockPiper. Tillväxten i Vitrolife har varit precis lika fin i många år och marknadsutsikterna minst lika goda. Det har då inte räckt längre än till att betala 25-30 i P/E-tal.

Något har alltså hänt. Detta något är räntan. Om den förblir låg eller till och med faller, då kan bolag som Vitrolife säkert pressa upp sin värdering en del till. Om inte annat kan de ju stiga 20 procent om året, så länge marknaden accepterar att betala p/e 60 för föregående års vinst. Problemet är, precis som för utdelningsaktierna, att oavsett hur fint bolaget är blir det svårt att stå emot en räntehöjning.

Så vilka klarar högre ränta?

Finns det då inga aktier som kan klara en högre ränta? Jo, svaret är dels bolagen som drabbats av den låga räntan som livbolagen och bankerna, dels de cykliska bolagen som kanske kan dra in stora vinster i en konjunkturuppgång. De vinsterna kommer ju här och nu och behöver därför inte diskonteras lika hårt som i tillväxtbolagen. De är inte heller inprisade som utdelningarna är i de obligationsliknande aktierna.

Fast om räntan stiger tillräckligt fort håller inte de aktierna emot heller. Men ok, vrid det ett varv till. Kommer räntorna att stiga då? En koppling jag tidigare nämnt är att USA lär vara motvilliga mot att höja styrräntorna så länge Europa inte följer med upp. I Europa är nu inflationsförväntningarna även på lång sikt fortsatt låga.

Så kanske kan marknaden lulla på med p/e-tal norr om 50 ett tag till. Någon gång kommer dock verkligheten och knackar på.

Slutligen - jag vet att många surfar via mobilen och missar högermarginalen på sidan, så nedan en annan av dagens uppdateringar.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam