Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 22 september 2016

HM-aktien är sönderpratad

Ja, marginalerna är på väg ned för HM men det är värderingsmultipeln också. Dags att prata mer om bolaget och dess marknad?


HM mer aktieprat än bolagsanalys

Vissa bolag och deras aktier blir söndermalda av analytiker, media och oss bloggare. HM är ett sådant exempel. Förra hösten la jag några veckor på en branschanalys av klädindustrin och olika genomgångar av HM, både bolaget och aktien. Det här var några av inläggen - "Håller HM:s strategi för kineser och Zalando", "HM i 10 grafer - vad kräver aktien för tillväxt och marginaler" och "HM:s ljusa framtid och dolda problem".

Den som vill hitta fler inlägg kan gå via etiketterna i högermarginalen om du surfar via dator eller via den här länken. Femtio inlägg stod räknaren på när jag kollade inför det här inlägget. Allvarligt talat undrar jag om bolaget varit värt den uppmärksamheten. För det är inte så mycket som hänt i HM.



Trenderna tuffar på, som jag kollar på i dagens 3 snabba. Den som bekymrar mig mest är att HM inte börjar se över sitt butikskoncept. Siffrorna både i butik och bland de som mäter trender talar sitt tydliga språk. Det pågår ett skifte över till digital försäljning. Det innebär inte att butiker förlorar sin roll bara att den förändras - det tog jag en 3 snabba om som du hittar här.


Butikerna är ett problem

Ett problem för HM tycker jag är att bolaget, precis som flera banker, dröjer för länge med att se över sitt distributionsnät. Det kommer inte finnas en butik av nuvarande snitt i varenda galleri men kanske något inte alltför annorlunda.

Det där är något som oroar mig. En del andra förändringar tycker jag mer handlar om att räkna om. Med mer e-handel ska marginalerna ner och kapitalkostnaden upp. Det är det samma som att aktien bör handlas till ett lägre p/e-tal men inte att den ska krascha. Kolla esitmaten från Stock Piper ovan. Om det tickar på i ungefär nuvarande takt för HM, så är aktien nere i p/e 16 runt 2018.

Är det världens köpläge? Nja, riskerna finns där men där inprisade i aktien. Precis som det brukar vara med andra ord. Nästa artikel jag läser om HM får gärna handla om Kina, bolagets e-butik, framtidens fysiska butiker, fast fashion i en miljömedveten värld, rätt kostnadsnivå för bolag som måste distribuera fysiska varor både via digitala kanaler och fysiskt samt förstås allt som har med kläderna att göra.

Däremot är jag lite less på att ännu en gång se en historisk kurva som visar det kända faktum att marginalerna är på väg nedåt i klädindustrin  och att fysiska butiker på mogna marknader tappar försäljning. För det vet vi ju. Den som inte prisar in det får det tufft men den som bara fokuserar på det missar vad poängen i aktien är.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



Bidra till en bättre värld och en glad bloggare


20 kommentarer:

  1. Japp!

    Man kan se det från den ljusa sidan också. HM är verkligen sönderpratat, och analyserat på längden och på tvären. Visar om inte annat att den effektiva marknadsteorin är i högsta grad alive and kicking. Priset representerar ju trots allt en kollektiv bedömning.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man helt klart se det! Jag tror ju därtill, liksom du, på en för det mesta effektiv prissättning. Det jag undrar lite i HM är om inte mångfalden i analyserna, även proffsens, gått lite förlorad.

      Det vore genuint intressant att läsa en artikel om HM i Kina, exempelvis.

      Radera
  2. Intressant. Jag gillar H&M och tycker priset på aktien är attraktivt i dagsläget. Har köpt en del aktier runt 250kr. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju 8 procent av portföljen i HM, så det är bara att hålla tummarna. :)

      Radera
  3. Jag tror att dom flesta människor än så länge vill testa hur kläderna sitter och att känna och ta på kläderna innan man köper dom. Tror denna rädsla för att H&M inte hoppat på näthandelståget i tillräcklig snabb takt är överdriven. Detta och att folk stirrar sig blind på månads- och kvartalsförsäljningar.

    Att H&M sålde mindre kläder i Augusti än väntat ska inte få aktien att dyka i min mening.

    Dessutom är konkurrenten Inditex 60% högre värderat jämfört med H&M, då de har ett PE på 36 och H&M på 21. Då har båda bolag liknande bruttomarginaler och tillväxt.

    Be greedy when others are fearful. Jag köpte okcså på mig H&M runt 250kr!

    https://fuckyoufonden.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inditex har varit lite vassare i sin varumärkesstrategi och framför allt är de ännu bättre på att snabbt få mode till marknaden. Fast visst är det två fina bolag. Trevlig blogg du lagt upp.

      Radera
  4. Inte att förglömma att H&M i år öppnat butiker i Indien. Det är en enorm marknad där deras affärsidé nog kan passa väl. Inte precis som att det helt saknas expansionsmöjligheter.

    Sedan tycker jag att e-handeln är lite övertjatat också. När jag jobbade extra som brevbärare för tiotalet år sedan delades många H&M-paket ut så det är inte som att det inte går att beställa och köpa hem kläder från H&M. Däremot har de med säkerhet mer att utveckla på området. Har de klarat konkurrens från Ellos i alla år klarar de väl internetkonkurrensen också - H&M borde ha stordriftsfördelar som de kan utnyttja jämfört med många konkurrenter.

    För egen del tycker jag att det är tråkigt med rapporten idag om nya CSR-problem i fabriker. Tyckte att H&M hade förbättrat sig där, precis som på miljösidan, och känns tråkigt att nya problem kring löner och löneavdrag har uppdagats. Återstår att se om det även påverkar aktiekursen imorgon.

    Annars tycker jag att aktien är ganska billig just nu. Går att handla till över 4 procents utdelning och då har man ändå ganska god fallhöjd. Håller med om att riskerna är inprisade. Jag skulle normalt vara beredd att öka redan vid 3,33 procent och även om vinsttillväxt samt utdelningstillväxt förr eller senare klingar av känns det osannolikt att aktien inte kommer kunna fortsätta dela ut väl över 3 procents utdelning årligen under åtminstone ett decennium framöver. Ett bra kärninnehav för stabilitet på lång sikt i portföljen så kan andra aktier stå för högre utdelning på kort sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, direktavkastningen är i högsta laget för ett trots allt så pass stabilt bolag. Tittar du framåt ligger utdelningen för -16 stilla och ökar sedan till 10,40 för 2017 och 11,20 för 2018. Den som litar på bolaget och inte tror räntan stiger kanske kan hoppas på att en del av det syns i en något högre multipel framöver. (siffrorna från Stock Piper)

      Radera
  5. Ett bolag som envisas med att endast sälja byxor med en benlängd kommer förmodligen aldrig att gå bra. En stor del av de potentiella kunderna (jag t ex) hittar ju inga byxor som passar. Mer djuplodande analys behöver man nog inte göra för att undvika HM-aktien. / Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klok princip att inte köpa in dig i bolag som inte kan sälja byxor som passar :)

      Radera
  6. Jag är verksam i fastighetsbranschen och jag kan meddela att HM jobbar galet hårt även med sina fysiska butiker. De ser över koncepten, lägen och storlekarna på butikerna, och inte minst - de är stenhårda i förhandlingarna vid förlängningarna av de hyresavtal som de sitter i (du kan fråga vem som helst). Jobbar de lika hårt i alla andra delar företaget så finns det inget att oroa sig för. Jag har har investerat och känner mig trygg. /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att höra och kul att få lite reflektioner från det perspektivet. Jag vet att de jobbat rätt mycket i USA med t.ex. koncept där webb och butik ska knytas ihop (håller ju även Zalando på med).

      Radera
  7. Jag äger gärna H&M aktier så länge jag får dem till rätt pris. Ju mer problemen ältas desto gladare blir jag därför.

    Jag har svårt att tänka mig att de går ned till den avkastningsnivå jag vanligen siktar på (20 % tillväxt för bolag med direktavkastning under 1 och 10 % direktavkastning för stagnerade bolag med en linjär funktion däremellan) men för H&M kan jag betala ett premium.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Aktieingenjören

      Precis som du säger finns det ett pris för allting. Själv köpte jag HM idag lite under 250kr ger en direktavkastning på 4%. HM har tyngts av en stark dollar, och att man har haft en tung investeringsperiod bakom sig. På en del håll verkar det som att de 4000 butiker man har i 55 länder nu är en belastning!!

      Fråga: Vad tycks om priset 250kr för HM?

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    2. Var det inte det du sa för några månader sedan Lars? Att HM skulle kosta 250? Min inte alltför djupsinniga bedömning är att mellan 250-300 kronor rör sig HM på nyhetsflöde, dollar och allmänt börssentiment.

      Ska vi utanför det spannet behövs det nog en mer väsentlig nyhet om bolaget än de vi sett de senaste året. Det var ju faktiskt så att före raset senaste året hade aktien lyft sig. Det tolkade jag som att marknaden då trodde att HM till slut skulle få betalt för sina stora IT-investeringar. När kostnaderna istället fortsatte uppåt, jämförbar försäljning nedåt och tillväxten mattades, då föll den tillbaka.

      Direktavkastningen är i högsta laget för ett trots allt så pass stabilt bolag. Tittar du framåt ligger utdelningen för -16 stilla och ökar sedan till 10,40 för 2017 och 11,20 för 2018. Den som litar på bolaget och inte tror räntan stiger kanske kan hoppas på att en del av det syns i en något högre multipel framöver. (siffrorna från Stock Piper)

      Radera
  8. När jag analyserade H&M för något år sen var det tydligt att den stora förändringen på lite längre sikt var den lägre nettomarginalen, bruttomarginalen har de faktiskt lyckats hålla uppe hyfsat, trots dollarförstärkning och konkurrens från e-handeln. Den lägre nettomarginalen beror alltså främst på en större andel fasta kostnader, troligen från e-handelssatsningen och de nya butikskoncepten. Om dessa satsningar har kommit över den inledande puckeln kan den fasta kostnaden som andel åter minska och nettomarginalen öka igen. Sen finns det naturligtvis problem om försäljningen i jämförbara butiker fortsätter minskar under en längre tid. Det känns inte som om H&M är lika hippt längre i vissa västländer och de måste kanske jobba med sitt varumärke och marknadsföring mer (varför är t ex H&M så PK i allt när samhällsutvecklingen är på väg bort från det?) och förbättra butikerna, något de säkert gör kontinuerligt iofs. Min känsla är ändå att aktien är rätt värderad idag, och om bara tillväxten fortsätter i vanlig takt och marginalerna inte försämras ytterligare kan aktien börja ta fart härifrån. Dessutom får man en direktavkastning på 4%. En stor risk ser jag dock i att företaget drivs av sonen till storägaren. Detta gör att ett eventuellt VD-byte, om det blir nödvändigt, kommer fördröjas och hindras. Jag tror säkert att Karl Johan är en kompetent person med massa erfarenhet från H&M och klädbranschen. Det finns dock annat som kanske krävs av en VD för ett så stort företag, rätt personlighet osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som var diskussionen om nettomarginalen var ju att IT-kostnaderna borde ses som en investering som skulle ge avkastning på sikt. Som det ofta är med IT verkar dock utvecklingskostnaderna ha åtföljts av minst lika stora förvaltningskostnader. Så det var en besvikelse.

      Håller med om direktavkastningen, se kommentarer ovan.

      Radera
  9. Intressant läsning, men jag håller inte helt med dig om att sjunkande marginaler är old news och att det enda intressanta är att prata om framtiden. Det hänger ihop. HM kommer inte att kunna fortsätta att expandera som man gör idag och som man har gjort de senaste 10+ åren och det visar de sjunkande marginalerna.

    Utan att vara expert på HM så är bara ehandeln en komponent i det hela. HMs koncept sticker inte ut på samma sätt som det gjorde för ett tag sedan. Konkurrensen har ökat och om HM idag är en självklarhet i (nästan) alla nya köpcentrum så behöver det inte vara det i framtiden.

    HM är heller inte vinnare när allt fler vill leva miljövänligt. Jag tror inte att HM är direkt sämre än andra, men jag tror att många för ett tag sedan handlade två par byxor på HM istället för ett par byxor på ett dyrare ställe så är det idag vanligare med att man handlar ett par byxor på HM istället för ett par dyrare byxor. Överkonsumtion är inte cool helt enkelt och det gagnar inte HM.

    En annan nackdel som jag ser med HM är att det blir allt svårare att hitta låglöneländer för billig produktion. Det handlar inte om att HM inte sköter sig utan om att allt fler delar av världen håller på att lyfta sig och konceptet att producera i låglöneländer och sälja i höglöneländer kommer inte att bli lika lätt i framtiden.

    HM som varumärke tycker jag också håller på att falna något. När HM knöt till sig Madonna och David Beckham mfl så lyfte HM som varumärke enormt, enligt mitt sätt att se. Även om man fortfarande kan köpa Beckham-kalsonger så har inte längre HM ledartröjan när det handlar om att knyta till sig starka ambassadörer. Asos.com mfl har kapat åt sig en del i denna fråga och HM har inte kändislyskraften som man hade för ett tag sedan.

    En ytterligare sak som oroar mig är att Karl-Johan Persson inte alls verkar road av att prata med marknaden och har en hel del sidoprojekt. Jag tror nog att han är bra på många sätt, men att ratta HM kräver väldigt mycket och att han är involverad i en hel del annat känns inte helt bra.

    Det var mina tankar och trots allt så är jag HM-ägare för det finns mycket bra i bolaget, men framtiden är helt klart utmanande.

    Tack för en bra blogg! Din blogg och andra projekt fyller en viktig funktion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En rik kommentar! Plockar upp några trådar.

      Om vi börjar med expansionen. Klädbranschen är diversifierad. HM är bara en stor spelare i Sverige och Tyskland. Där är det svårt att etablera nya butiker. I resten av världen kan HM i princip växa i samma takt som nu länge än, om affärsmodellen håller.

      Sedan pekade Morgan Stanley på att eftersom befintliga butiker tappar organiskt så måste expansionstakten växa allt mer exponentiellt för att hålla uppe den totala tillväxten. Det vill säga att eftersom du får en allt större bas med befintliga krympande butiker så krävs det allt fler etableringar för att hålla uppe tillväxtsiffran.

      Det stämmer för mogna marknader och fysiska butiker. Förhoppningen har ju varit att nätet ska kunna generera en del tillväxt på befintliga marknader men det är förstås vars och ens gissning.

      Därermot gäller det inte alls på tillväxtmarknader som Kina och kanske Indien. Här är antagandet att försäljningen i en ny butik ska växa även efter etableringen. Det är det jag menar med att alla nyheter om Kina är högintressanta, eftersom mycket av tillväxtantagandet på sikt ligger här.

      När det gäller konkurrensen finns det tre frågor som sticker ut. För det första vem som är bäst på fast fashion - trenden med snabbt individuellt mode är hittills intakt även om miljöfrågan finns där. Här är HM tydlig tvåa efter Inditex.

      Den andra frågan gäller nät eller butik. Nätet kan ibland framstå som ännu snabbare och individuellare mode. Här ser man att köpmönster ändrats. Köpbeslut fattas mer simultant med sökprocess och reklam. Enklare uttryckt vi går inte och tittar på kläder längre utan vi ser något någonstans och vill kunna köpa det direkt. HM försöker anpassa sig - går det? Kanske. Det skulle jag gärna läsa mer om.

      För det tredje deb globala sportklädestrenden. Slips och kostym tillhör det förgångna. Det verkar inte vara en klädfluga utan en mer genomgripande förändring. Vi klär oss allt ledigare. Det har tidigare gynnat HM men det kan bli ett problem om det till slut innebär att vi inte bryr oss om HM:s modesignaler heller. Kanske är lokala småmärken framtiden. Distibuerade via stora lagerhus som Amazon.

      Radera
    2. Jag har svårt att tro att HM kan bli lika stora som i Sverige i många andra länder. Det är möjligt att jag har fel, men jag har svårt att tro det. Jag har hävdat länge att marknaden inte är fullt så vidöppen som många vill tro och hittills har jag haft fel. En indikation på att det inte går är att marginalerna viker.

      Vi har nog lite olika syn på vad HMs styrka är. Min idé är att HM lever på billiga basplagg i hygglig kvalitet. HM är inget modebolag med andra ord. Det finns naturligtvis delar av HM som är mode, men i det stora hela är HM en effektiv logistikapparat som spottar ur sig prisvärda basplagg. Om Inditex är snabbare med att hänga på en viss trend, visst det spelar roll, men för alla småbarnsföräldrar som åker till HM för att uppdatera barnens garderob så har det mindre betydelse.

      En annan sak som HM många gånger brister i är köpupplevelsen. Mitt intryck av HM-butiker är att det är ganska stökigt och svårt att hitta. Om man ska kunna stå emot e-handel så gäller det att butikerna är väldigt snygga och tillför något, t ex Apples butiker. HM sticker inte på något sätt ut från andra klädbutiker i samma prissegment.

      Vad gäller slipsens bäst före-datum så skulle jag inte säga att det är något som jag är säker. Det finns väldigt många stilsäkra unga män som precis kommit in i arbetslivet som ser en snygg slips och en proper kavaj som en del av sin image. Det handlar kanske inte om att gå tillbaka till knallröda slipsar i en jätteknut, men likväl slips. Jag tror att HM kommer att ha svårt att hänga på dessa trender.

      Trots att jag ser faror så tycker jag att HM är intressant. Det jag gillar med HM är varumärket. HM klingar ganska bra eller bra hos de flesta även om det naturligtvis inte går att jämföra med andra dyrare alternativ. För det andra så har HM en effektiv logistik och inköp som gör att man kan snurra väldigt många artiklar och stora volymer. För det tredje så är bolaget välskött - starka ägare och sunda finanser.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam