Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 26 september 2016

Politiken som kom av sig

Politik handlar inte om politik längre, det bara låter så och det låter rätt högt. Det funderar jag på i dagens reflektion om nyhetsveckan.


Vikten av en tevedebatt

Äntligen måndag! I veckans nyhetskrönikan till Nordnet la jag faktiskt den verkliga megahändelsen som nummer två. Natten till tisdag möts till slut Clinton och Trump i en debatt. Hur går det, vad är frågorna som avgör och vad händer på börsen? Det saknas inte frågor.

Ändå bara andra plats för den nyheten? Ja, för en svensk investerare finns det faktiskt en händelse som åtminstone den här börsveckan är tyngre. På fredag kommer kvartalsrapporten från HM. Jag tittar till vad analytikerna tror.

Dessutom rymdes olja, fisk och den här klassikern från Ronald Reagan.



Precis som alltid på måndagar blir dagens inlägg här på bloggen ett lite friare tankeflöde. 
3 ämnen ingen bryr sig om


Den här lilla betraktelsen av veckans nyheter tänkte jag lägga på ett fenomen jag tycker mig se över hela världen. Ingen bryr sig längre om innehåll. Det låter som om det pågår gigantiska diskussioner om sakpolitik men när det kommer till kritan är det ändå inte så mycket.

Brexit framstod onekligen som den största eurorpeiska händelsen sedan östblockets sammanbrott. Nu känns det mer som en evig väntan på en förhandling om något som inte verkar bli så mycket. Frågan är om inte den amerikanska debatten kan hamna där med.

Under många år har det varit en hätsk debatt i USA om landets budgetunderskott. Politikerna har till och med mer eller mindre strejkat genom att blockera att en budget beslutas och därmed stängt ned stora delar av statsapparaten vid två tillfällen.

Nu däremot är frågan på sin höjd en gäspning. Hillary Clinton kommer öka underskottet men betydligt mindre än Donald Trump om man tar deras utsagor på orden. Debattklimatet gör dock att frågan inte kommer upp på agendan.

Eller den här. Det ser onekligen ut som om Ryssland laddar för att ända läget i Syrien. Tajmingen verkar onekligen påverkad av det amerikanska valet. Nu framstår den konflikten, från ett amerikanskt, perspektiv, mest som obegriplig. Det är dock åtminstone delvis en fråga om mediedramaturgi. I andra val hade en konflikt i mellanöstern med Ryssland som motpart kunnat vara en stor fråga.


Fast allt kanske handlar om den eftersatta nedre delen av den amerikanska medelklassen? Möjligen. Uppgifter om att den haft bättre löneutveckling under demokratiskt än republikanskt styre fick stor uppmärksamhet härom veckan. Frågan fastnade dock inte i väljaropinionen, som det verkar.

Det får en att undra. Är det bristen på sakfrågor i debatten som gynnar den tevemässige Donald Trump? I så fall, är det verkligen rätt medicin att som Hillary Clinton försöker lägga all kraft på att framställa honom som en krigsmånglare och allmän klantskalle? Risken är ju att det bara bidrar till den typen av diskussion där han är expert. Pajkastningen.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!




Bidra till en bättre värld och en glad bloggare

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam