Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 20 september 2016

Ska börsens P/E-tal upp eller ned?

Börsen ligger på p/e 16,4. Är det fågel, fisk eller mittemellan?


Vinsterna och P/e-talen


En av mina #gillaentreprenör FVMR Snapshot
Ett av veckobreven jag läser kommer från FVMR. Därifrån är sammanställningen ovan hämtad. Den har jag skrivit om "Nu på bloggen: Sveriges & världens p/e-tal".

En titt i den visar att börsen baserat på årets förväntade vinster ligger på ett p/e-tal på 16,4. Det är inte så farligt. Jag gillar måttet earnings yield, dvs. e/p. Det blir 6,1 procents vinst jämfört med vad du betalar för börsen.

Idag stod 10-årsräntan på 0,3 procent. Lite slarvigt indikerar det en riskpremie på höga 5,8 procent. Jag skriver lite slarvigt för mer rätt vore att titta på vilken långsiktig ränta aktörerna faktiskt använder i sin prissättning. Även den ligger dock på en historiskt hög nivå, vilket PWC:s studie från början av året visar.

Ett tankeexperiment - antag att du räknar med en långränta på 0,5 procent. Tänk sedan att riskpremien kom ned till historiskt mer normala 4,5 procent. I det tankeexperimentet, med sina förenklingar, skulle e/p kunna vara 5 procent och börsens p/e-tal 20. Det skulle vara en uppsida för hela börsen på 20 procent. Om räntan kröp ned till noll och riskpremien till inte alls onormala 4 procent. Då skulle p/e bli 25 och uppsidan vara över 50 procent. Fast om å andra sida räntan började stiga skulle logiken kunna gå åt andra hållet.

Nästa fråga är förstås att titta på vinsterna, e i ekvationen. Marknaden förväntar sig, enligt FVMR, en tillväxt nästa år på 6,6 procent efter att de fallit 3,7 procent i år.

Det där är en rejäl hävstång i prissättningen just nu. För det är ett högst rimligt antagande att räntorna nu stiger långsamt lite oavsett vad som händer på börsen. Åtminstone så länge det finns lite inflation i Europa.

Om då vinsterna stiger snabbare, riskpremien kommer ned och det åtminstone blir en viss multipelexpansion, då kan det gå upp en del. Om istället vinsterna än en gång sviker men räntorna ändå långsamt går upp då kan det bli dubbel motvind.

Mina tankar

Vad är då vårt huvudscenario? Ärligt talat vet jag inte riktigt för närvarande. Jag tror att räntorna stiger. Däremot är jag mycket osäker på vinsterna, tillväxten och inte minst kronans utveckling.

En gissning är att, äntligen, blir den rapportsäsong som kommer och ännu mer nästa viktigare för börsen än räntepolitiken.

Ett nytt upplägg

Ingen feedback gör mig så glad som om du stöttar min insamling på SOS Barnbyar
Ni är en rätt stor grupp som följer bloggarna, vloggarna, twittret och portföljen på Shareville. Jag har funderat en hel del på om det går att göra något bra av det där. Det finns ju reklam på några ställen, främst genom samarbetet med Nordnet, där jag får betalt om någon via länkar från mina platser blir kund hos Nordnet eller

Fast det är ju inte "bra" mer än en att det ger lite tillbaka för nedlagt arbete. I Investerar-SM är upplägget istället att det jag eventuellt vinner går till välgörenhet. Det tyckte jag var ett trevligt upplägg. Så jag tänkte pröva om det kunde vara något även för bloggarna och vloggarna.

Gillar du det jag skriver och filmar är insamlingen ett sätt att visa uppskattning och göra något bra. samtidigt. Vore kul om det funkade.




4 kommentarer:

  1. (Jag kommenterar väl egentligen fel inlägg men... )

    Svårt att titta på en hel börs P/E eftersom man inte köper en hel börs utan enskilda bolag. Det är också svårt att jämföra mellan länder då olika länder har olika sammansättningar av bolag.

    Jag undrar om de stora svenska finansföretagen (med typiskt låga finansföretag-P/E) drar ner Sverige-snittet jämfört med jämförbara länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknaden fungerar ju på lite olika plan. Ett är mellan tillgångsslag, länder, skulder/amortering och framför allt mellan kontanter-ränta-aktier.

      Där säger p/e för börsen rätt mycket. Det är ju samma pengar börsens bolag konkurrerar om. Så stiger hela börsens p/e så betyder det oftast att de flesta åkt uppåt.

      Sedan finns bransch- & bolagsfaktorn. Där är lilla Stockholm så obalanserat att det blir mycket hur HM, några verkstadsbolag och bankerna går. Det är förstås en begränsning i jämförelsen (och skälet varför t.ex. bara en gratisfond som skuggar omx30 inte räcker i portföljen).

      Radera
  2. Har du några tankar kring Engelska Skolan att dela med dig av?

    /Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag har inte någon insiderkunskap men eftersom jag jobbar i skolsektorn skulle någon kunna tro att jag har någon information, så jag håller mig borta från att uttala mig om bolag där :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam