Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 25 juli 2016

Sparskolan: Bolagsvärdering , så funkar det

Vad är ett bolag värt? Det du är beredd att betala för alla framtida utdelningar. Vill du veta lite mer? Kolla in nya avsnittet av Sparskolan.


Så gör du en aktievärdering



I sparskolan har turen kommit till att värdera bolag och aktier. En viktig lärdom är att det mer handlar om att förstå affärer än matematik. Dessutom är det bra att kunna läsa. Så mycket mer än så behöver du inte. Jo, kanske en sak. Bra ställen att hitta fakta på - som Börsdata.  En av de jag gärna har med i min #gillaentreprenörer


Reklam - kom igång med sparandet och bli delägare i HM Nordnets samarbetspartners har fått möjligheten att ge sina läsare ett bra erbjudande. Sätt igång och spara, så bjuder banken på en HM-aktie. Vettigt tycker jag och delar gärna. Koden du behöver ärVänner2016 och via den här länken hittar du erbjudandet (31 juli är sista dag att anmäla sig)


I det här avsnittet


  • Hur du gör en kassaflödesanalys
  • Hur risken påverkar värderingen av bolaget
  • Hur du kan använda multiplar – som p/e-tal, p/s-tal och p/b-tal, för att få en snabb bild av bolagets värdering
  • Vad du ska tänka på när du tittar på värderingsmultiplar
  • Hur du kan använda andras analyser för att förstå värderingen av ett bolag utan att räkna själv.
  • Hur bolags särart påverkar hur det värderas


Mer om serien


Du hittar allt om serien på www.sparskolan.se – där finns också bland annat 39 portföljer på Shareville du inte vill missa. Är du inte redan medlem på Shareville kan du bli det här. På Shareville finns en särskild grupp för serien – den hittar du här. Där lägger jag ut allt material kring filmerna, diskuterar och publicerar extramaterial som till exempel småfilmer om vad p/e-tal är, vad jag läser för att vara uppdaterad eller hur jag använder verktyg som just Börsdata för att hitta intressanta aktier.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



3 kommentarer:

  1. Trevligt. Passar mig perfekt. :)

    SvaraRadera
  2. Pedagogiskt och t o m härligt underhållande! Suveränt - tack både Gottodix och Nordnet!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam