Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 15 juli 2016

Rapporterna: lekande lätt Cellavision

Hur skulle det gå för blodanalysspecialisten Cellavision? Det har ju varit trögt ett tag men nu flöt det på bättre än på länge. Fast egentligen har inget hänt och det är den goda nyheten.


Problemen löste sig



Senast det begav sig fick rubriken bli “Rapporterna: Cellavision lovar inget”. Diskussionen efter första kvartalet var dyster. Den handlade dels om att försäljningen i USA och Asien, främst Kina, inte utvecklades i rätt takt för Cellavision, dels om att nya veterinärorder och produkter till medelstora labb inte var nära förestående. Med en avtagande valutamedvind var det många som såg en inbromsning för bolaget.

Hit hörde Aktiespararna, som hade en riktkurs på bara 30 kronor. Andra, som Dagens Industri, trodde på fortsatt uppsida. Jag hade invändningar mot båda analyserna, Aktiespararna skrev jag om här och Dagens Industri här. Problemet tycker jag är att båda analyserna utgick från händelser utanför bolaget.

Min grundtes har länge varit att basaffären i Cellavision rullar på och att det finns två rimliga trådar att dra i. Den ena är om grundaffären fungerar. Den andra är om det finns något yttre hot som förändrar förutsättningarna. Branschen - digital mikroskopering av blodanalyser - är nämligen så avgränsad att i princip allt annat bara blir brus och spekulationer.

Det här kvartalet blev bättre än de flesta räknat med. Försäljningen i USA gick bra och Cellavision fick ett tydligt fotfäste i Kina. När försäljningen totalt steg 28 procent jämfört med förra året följde marginalerna med upp. Rörelsemarginalen landade på fina 29 procent. Det här med en valutamedvind på blott en procent. Faktiskt låg allt det här i min prognos för året, även om jag inte vågade gissa om det skulle bli en fullträff just det här kvartalet. 

Bästa portföljerna på Shareville? Kolla in mina förslag på Sparskolan.se


Småbolag i kapitalvaror betyder volatilt



När stora laboratorier byter utrustning väljer det digitala lösningar. Det finns en stark underliggande kraft i att Cellavision stegvis förser världens 15000 stora laboratorier med digital blodanalys. Ungefär 1500 om året är potentialen samt de som efter ungefär tio år byter upp sig. För närvarande har 2000 labb valt lösningen. På vissa marknader är det snart hälften som använder metoden medan den inte finns på andra.

På marknader med hög teknikmognad nyanställer ingen till tjänster inriktade mot manuell mikroskopering. I USA är till och med situationen den att det saknas arbetskraft att anställa till den här typen av specialiserade men relativt enkla medicinska tjänster.

Det finns inga konkurrenter i den här, sett till hela sjukvården, mycket lilla nischen. Det kan komma andra lösningar, som jag skrivit om tidigare, men det har inte dykt upp ännu. Däremot svänger försäljningen drastiskt med vilka order som kommer in. Det är inte heller något som Cellavision enkelt kan påverka, eftersom försäljningen görs via större leverantörers distribution.

Däremot kan Cellavision säkerställa att det finns rätt produkter mer rätt godkännanden. Det finns det nu i Kina, där det finns förutsättningar för fortsatt tillväxt. De kan också påverka att det finns egen personal som kan hjälpa till att sälja produkten på marknader där introduktion och utbildning krävs. Det är en del av förklaringen i USA.

Det här kvartalet råkade det här sammanfalla till ett ovanligt bra resultat men nästa kan det dämpas igen. Den som ser till den längre trenden i bilden ovan är dock inte särskilt oroad eller för den delen överdrivet exalterad. Det tickar på och det gör det bra.

Nya möjligheter

Nu var det varken några veterinärorder eller något nytt om erbjudandet till medelstora labb. Även här rullar det dock på. Det lär bli nya order och en ny marknad så småningom. Mest spännande nu tyckte jag istället det var med stegen som tagits mot digitala analyscenter. Cellavision är på god väg att bli informationshubb för lokal analystagning som läggs i deras apparater och sedan analyseras med den bästa resursen till rätt pris var som helst på jordklotet. Naturligtvis en möjlig revolution som kommer ändra marknaden i grunden. Spännande men längre bort är att tillämpa digital mikroskopering på andra analyser, som cellprover eller som bolaget testat tidigare inom patologi.

Allt det här är olika expansionsmöjligheter med befintlig teknik. En del trillar ut, ungefär som veterinärmarknaden gjorde förra året. Annat förblir möjligheter och förhoppningar. Det är däremot för lågt att sätta värdet noll på den här delen av bolaget.

Min reflektion

Jag hade förra kvartalet blivit lite fundersam på om allt stod rätt till i Cellavision. Särskilt USA och Kina verkade aningen svaga. Nu är det tydligt att, i positiv mening, inget hänt i bolaget. Vinsten per aktie första halvåret landade på 1,12 kronor. Kanske hamnade jag lite högt senast men runt 2,50 i år är nog rimligt. Ärligt talat har jag inte i grunden uppdaterat den värdering jag gjort tidigare utan kollar mest att caset löper på.

Mer utifrån att risken i bolaget nu ser lägre ut tycker jag en lite högre värdering än de 55-60 kronor jag tidigare siktat på är rimligt. Runt 65 till 70 kronor känns rimligt men säkert kan aktien, likt andra medtechbolag rusa iväg en del till. Över 80 känns inte avlägset. Det tror jag i så fall är lite för snabbt uppåt - för det här vara egentligen bara ett bra resultat runt en stabil trend.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam