Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 6 juli 2016

Doro vinstvarnar min första reflektion

Var god dröj, Doro. Domstolen gick på semester utan att avgöra ert ärende. Fast det är inte det enda problemet.

Vinstvarningen

"Doro vinstvarnar" (Afv). Det låg i luften. Doro var optimistiska när de i senaste rapporten räknade med att ett överklagat ramavtal skulle nå avgörande inom kort.

Det skrev jag om i min kommentar till senaste rapporten. Där var jag ändå ambivalent och kom till slutsatsen att vi om än försiktigt skulle kliva tillbaka in i aktien. I grunden är det här ett case där avmattning i en lyckad telefonlansering ställs mot en intressant affärsmodell där du i tid knyter upp framtida omsorgsbehövande.

Bakgrund

Modellen har jag analyserats i flera tidigare inlägg men den består alltså i att du förhoppningsvis köper en telefon med funktionsstöd när du är pigg pensionär. När du sedan behöver mer stöd finns  det och när du blir äldre äldre har kommunerna via Doro Care kopplat upp dig till ett larmsystem där även dina släktingar kan vara inkopplade. Ett Apple Universe fast för äldreomsorgen.

Tyvärr är hemtjänst dyrt och äldreboenden mycket dyrt. Samtidigt peakar gruppen äldre äldre inom några år. Kommunerna är därför motiverade köpare.

Sedan gick det lite fort uppåt och vi steg av men alltså på igen när aktien backade.

Det som framkommit 

Vinstvarning och chefen för Doro Care får sparken.  Tuffa tag och fallande knivar ska man ha respekt för. Så vitt jag förstått är det dels införandekostnader som blivit större än beräknat, dels och framför allt var bolaget alldeles för optimistiska om när dom skulle falla i målet om ramavtalet Doro vunnit.

Effekten är att resultatet första halvåret blir lägre än väntat. Jag har inte sett någon kvantifiering.


Min reflektion

Jag tror det här är typiskt övergående problem. Aktien kan dock falla mer (hade förstås inte haft aktien om det var mitt huvudalternativ). Gör den det utan nya dåliga nyheter så kan jag överväga ett nytt köp.

Om istället mer dåliga nyheter kommer fram så är det bara att bita i citronen. Jag bryr mig inte så mycket om timingen i överklagan och min bedömning är att den inte leder till att någon annan vinner utan i så fall till att upphandlingen får göras om. Har jag fel i det är det snabbt ut som gäller.

Det gäller även om det visar sig att priset på Doro Care pressats under lönsamhetens gräns. Inte ovanligt i upphandlingar. Jag tor inte enbart kringförsäljning räcker, så även detta skulle få mig att tänka om. Rena kostnader för att komma igång skrämmer däremot inte.

Försiktig men kvar i bolaget är alltså mitt nuläge. Jag står dock på tårna här. För raset  i aktien påminner även om en annan ny trend på börsen - pressen på multiplar i småbolag. Den vi även såg i Betsson nyligen.

Living on the edge kan man säga om det här innehavet just nu och alltså inget att ta rygg på för den som är mer försiktigt lagd.

5 kommentarer:

  1. Det jag inte riktigt förstått med er som gillar Doro är varför ni är så positiva till ett nytt affärsområde. I min bok så expanderar man sin affär genom nya erbjudande till nya kunder, eller så kör man befintligt erbjudande till nya kundgrupper. Precis som det här problemet med upphandlingen visar på så är Doro faktiskt inne på en ny kundgrupp med ett nytt erbjudande.

    Varför är det bra?

    Jag har tidigare skrivit om Doro här, men då från en mer plattformsorienterad vy.

    http://onkeltomsstuga.se/2015/08/analys-doro-ar-jag-for-negativ/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog inte ett "vi" som gillar Doro. Olika personer har olika infallsvinklar. Det är alltid lite farligt att klumpa ihop.

      Just kund- och produktkopplingen är väldigt stark i Doro. Samma persons behov av funktionsstöd följs över en period på 20-25 år med stegvis utökad funktionalitet. Det är extra viktigt när många av brukarna i den äldsta gruppen är dementa. Sedan är digitailsering av omvårdnad en av de viktigaste välfärdstjänsterna de kommande åren om vi ska klara en ökad andel äldre till en ok kostnad.

      En liten passning kan väl vara att efter din analys gick aktien upp 50 procent. Till den nivån där vi sålde av. Nu är den fortfarande över kursen då, så det är en bit kvar innan det negativa sceanriot trillar in.

      En viktigare risk är telefonerna. Där har jag skrivit om att erbjudandet inte är så unikt och följer det noga.

      Radera
    2. 21 aug 2015 var kursen 45 kr, toppade på 78 kr. Vi får väl se var det tar vägen nu. :)

      Radera
    3. Mer om telefonerna finns här http://gottodix.blogspot.se/2015/05/doro-inget-att-behalla-till-pensionen.html

      Radera
    4. Doro Cares kunder är om 5-10 år de kunder som i dagsläget har deras mobiltelefoner. Det jag tycker om med Doro Care är att man bygger en långsiktig grund för att komplettera mobiltelefonförsäljning med trygghetslarm och support. Det här är en trend vi även ser i USA där GreatCall är den värsta konkurrenten (men med lite sämre mobil: http://uk.pcmag.com/jitterbug-smart-greatcall/77256/review/jitterbug-smart-greatcall). Doro har alltså börjat erbjuda produkter som täcker den sista fjärdedelen av människors liv. Intäkterna från kommunala trygghetslarm hamnar nog kanske på 20-30 % av intäkterna i min beräkning (fullständig analys här: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2016/01/doro-uppdatering-och-analys-av-nya-doro.html) men man bygger med Doro Care även upp infrastrukturen för digitala trygghetslarm med längre räckvidd än kommunens fasta är dessutom någonting som pensionärer efterfrågar enligt Swedish ICT:
      **********************
      För att summera så finns det alltså ett stort behov av larm som hanterar både inomhus och utomhusmiljö. Ett problem med dagens larmlösningar är dock att de bygger på skilda tekniker och inte finns integrerade i samma larmlösning. Det som eftersöks av äldre och deras anhöriga är larm som kan hantera både inomhusmiljö och utomhusmiljö i samma larmlösning. Att ta fram en sådan larmlösning innebär dock en rad utmaningar, i synnerhet avseende hårdvara och batterikapacitet. Vidare kräver dessa lösningar nya sätt att förhålla sig till både larmmottagning och ansvar, samt avseende betalning. Nya sätt att fördela dessa aspekter mellan det privat och det allmänna kommer att krävas.
      ***************

      GreatCall har en sån produkt i USA (https://www.amazon.com/GreatCall-Splash-Waterproof-One-Touch-Medical/dp/B00KCWEEPS) .

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam