Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 4 juni 2015

Gnäller lite och betar av några köprekommendationer

Svenska journalister gillar att ge aktieråd. Lite udda journalistik men, visst, ibland är det läsvärt.

Lite gnäll
Svenska affärstidningar är pigga på aktierekommendationer jämfört med utländska. Det har jag inget emot men lite reflektion kring sin egen roll kunde kanske vara på sin plats när det klagas på bloggflockar och twitteranalytiker. Den här länken är ett kul exempel.

Någon kanske undrar hur de ser ut i andra länder. Det är förstås inte enhetligt men i den anglosaxiska media jag läser mest är det en ganska tydlig uppdelning att media förmedlar nyheter och fokuserar på bolaget medan analytiker  (proffs eller amatörer) analyserar aktier. Det är egentligen rätt logiskt, eller? Tyskland är mer likt Sverige eller kanske vice versa, vi är lika dem.

Problemet är väl att vilken journalist kan "analysera" ett par bolag i veckan och därtill skriva några andra artiklar om aktuella ämnen? Läser man utrikessidorna brukar inte de reportrarna passa på att föreslå "bästa Ukrainapolitik just nu". Det vore spännande att få läsa lite mer om bolaget HM och kanske något mindre om värderingsmultipeln är hög eller inte just nu.

Nåja. Det finns många duktiga aktieanalyserande journalister och det är en viktig del i min inläsning att ta del av vad de tycker.

Aktieförslag just nu
Just nu noterar jag att storbolag är iskallt. Små- och medelstora bolag är grejen. Affärsvärlden har sju mindre bolag och stort i si  portfölj samt har tagit in XactBear.

Det tolkar jag som en oro för att kapital kan komma att lämna börsen och att det i första hand är de större bolagen som fått vara spargris när räntorna varit låga.

Tittar man på några bolag så är både Di  och Affärsvärlden positiva till ÅF. Argumentet är främst att efterfrågan ska följa konjunkturen uppåt och att det ska underlätta prishöjningar som överstiger löneökningarna. Fortsatta förvärv förväntas även driva kursen, just det är jag lite tveksam till.

Mellan raderna anar man även att svenska kassaflöden är på väg in i rampljuset. Det anas även när Affärsvärlden rekommenderar DGC. En intressant detalj i den analysen är att redaktionen inte ser något premiumvärde i Bahnhof. Istället ses det som en ren prisfråga, där den billigare aktien är den bättre. Intressant men möjligen fel.

En tankeställare var däremot att Affärsvärlden är tveksamna till handelsbolagen B&B Tools och Clas Ohlson. Stark dollar oroar fortfarande. Det påverkar min egen syn på Bufab.

För övrigt noterar jag att Börsveckan, som alltid fokuserar på de mindre bolagen, gillar Consilium. 

6 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte få länken som var kul att fungera. Annars, som vanligt, ett bra inlägg..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fixat nu. Länken går till twitter, kanske det som blev fel.

      Radera
  2. Jag kan tyvärr inte få länken som var kul att fungera. Annars, som vanligt, ett bra inlägg..

    SvaraRadera
  3. Trevlig blog.

    Länken funkar för mig.

    Om man får komma med ett önskemål, möjligt att göra så länkar öppnas automatiskt i nytt fönster?
    Eller föredrar du som det är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, då testar jag med nytt fönster framöver (åtminstone till någon tycker något annat). Jag hade fått för mig att "pop-up"-fönster irriterade.

      Radera
    2. Tack, då testar jag med nytt fönster framöver (åtminstone till någon tycker något annat). Jag hade fått för mig att "pop-up"-fönster irriterade.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam