Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 28 oktober 2017

Rapporterna: oroande Midway

Ett case som inte levererar men inte heller spricker. Det är Midway i ett nötskal. Frågan är vilket tålamod man ska ha.
Källa: Midway
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


En ny investerarlogik tar form



Tänk, snart är det slut i tidskriftsform för Sveriges långsammaste investerare - Värdepappret. Så här på upploppet tittar jag till vad som skulle kunna bli nästa stora investeringstrend. Mitt inlägg är som vanligt gratis att läsa.

Det har varit veckans långa inlägg så här på bloggen nöjer med korta nedslag i rapportfloden. Vi har ju haft tio bolag i elden i veckan och ett gäng till ska visa vad de går föe veckan som kommer.

Något skrivet blir det om alla portföljbolagen. Först ut en besvikelse.

Inte bra, en del dåligt

Källa: Midway
En beståndsdel i våra investeringar är jakten på casen där ett hög värde ligger och lurar i vassen och händelser kan sätta fart på aktien. De stegen är nog så svåra var för sig.

Upplevelsen av dolda värden och möjligheter leder ofta in i värdefällor. Försöken att hitta rätt tajming är än svårare. Antingen blir man sittande en halv evighet med en aktie som kört fast i ett bolag världen aldrig verkar vilja uppmärksamma eller också kommer händelsen man hoppats på för tidigt eller för sent.

Å andra sidan är rätt prickade case värt så oerhört mycket för avkastningen att jag ändå tycker det är värt att försöka. En överlevnadsstrategi jag har är att inte fastna för länge i case som inte lossnar eller som till och med pekar åt fel håll.

Det har lett till många missade kursraketer, som så småningom rusat av skäl som låg nära mina ursprungliga analyser men som jag övergivit på vägen. Något som skulle kunna störa många av mina värdeinvesterarvänner om de visste hur snabb jag är att ge upp.

Skälet att jag ofta ger upp är att jag vet alltför väl att bolag på marginalen lätt kan vända både upp och ned. Det finns ju nästan alltid ett skäl till att det är så nedtryckta. Det här gäller särskilt när rapporter i de svårare casen inte levererar det jag hoppats.


För osäkra, för svaga

Den senaste rapporten från Midway är en sådan. Bolaget har gjort den städning jag ville se (i stort sett) men de har inte lyckats få fart på den kvarvarande verksamheten ännu.

Kostnaderna för omstrukturering har avtagit, som framgår av tabellen ovan. Den brokiga skaran av riktigt små handels och teknikbolag ser väl rätt ok ut men inte mer. Bilhandlaren tappar lite medan några av verkstäderna går bättre.

Midway handlar dock nästan helt om byggnadsställningarna från Haki. Där kom för få nya projekt för att försvara intäkter, marginaler och vinst. Främst var det avslutade utländska projekt som inte fick några ersättare.

Hur ska jag förhålla mig till den här informationen? Caset är att Haki ska växa, marknaden upptäcka det och sedan höja värderingen så att den närmar sig andra liknande byggleverantörer.

Nu blev det inte så den här gången. Det finns ingen information om det blir så framöver eller för den delen om det inte blir så. Det väcker frågan - hur stort tålamod ska man ha? Längre än så här har jag men det är inte evigt.

/Jacob Henriksson, Gottodix
Här är senaste Veckan! Nästa avsnitt kommer den 7 november (en dag senare än vanligt). 

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam