Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 3 februari 2017

Rapportnotis: inte så farligt men inte så spännande Autoliv

Hur många bilar säljs det i år? Det var mer osäkerhet kring den frågan än något kring bolaget som sänkte Autoliv idag. Underligt egentligen eftersom bilprognoserna redan var kända.

Källa: Autoliv  *exkluderar kostnader för kapacitetanpassning & karteller, **GLVP står för Global light vechical production

Två skäl att aktien föll

Kan hända underskattar jag dagens närmaste kraschliknande nedgång i Autoliv. Det var enligt kommentaren i Dagens Industri främst besvikelse över tillväxten under 2016 och den förväntade för 2017 som sänkte kursen nästan 8 procent idag. Det andra skälet enligt tidningen är att den rörelsemarginalen förväntas pressas under året, bland annat på grund av ökande investeringar.


Bilbranschen bromsar in

Källa: Autoliv (GLVP står för Global light vechical production)
Det här har jag svårt att hetsa upp mig över. Jag köper i stora drag bolagets resonemang om att försäljningen följer och till viss del överträffar bilbranschens utveckling (GVLP). Nu ser den sämre ut framöver, vilket är ett skäl att dra ned exponeringen mot hela sektorn men jag är inte så oroad specifikt för Autoliv.

Källa: Autoliv
I den här miljön räknar Autoliv med att försäljningen ökar organiskt med 4 procent nästa år. Det ser väl relativt ok ut.

Källa: Börsdata

När det gäller investeringarna är det förstås olyckligt om de visar sig bli relativt kortsiktiga och om något år följas av kapacitetsneddragningar. I annat fall kan jag tycka att det inte är alltför oroande med en verksamhet vars resultat bromsas av framtidssatsningar.

Håller värderingen?

Källa: Börsdata
En relevant fråga när tillväxten kommer på tal är förstås om Autoliv värderats med för höga multiplar. Möjligen var det en sådan korrektion vi såg idag. Med dagens justering ligger dock exempelvis p/s-talet på en relativt rimlig historisk nivå. Även om den för all del inte heller sticker ut som billig. Det samma gäller för p/e-talet för det gångna året som ligger på 16.

Min reflektion

Nu var det här bara en mycket ytlig anteckning av det jag snabbt läste på om rapporten  men jag blir inte särskilt orolig för Autoliv. Möjligen för utsikterna för bilbranschen. Dagens nedgång framstår som en korrektion mer än ett ras eller en ny oro kring bolaget. Det innebär i och för sig också att det knappast kommer en studs uppåt. Åtminstone inte med mindre än att konjunkturen har längre kvar att köra än bedömare av efterfrågan på bilar tror.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam