Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 13 februari 2016

Läsarfråga: vilket storbolag ska jag börja med?

Säg ett storbolag som är värt att köpa - just nu. Det var utmaningen, gör mitt bästa för att svara på läsarfrågor, så här kommer svaret.

Frågan

Fick den här frågan på Twitter av @therandommark
Vad är ditt bästa svenska case i storbolagsform som ska ligga till grund i en portfölj i nuläget? Nivåerna börjar bli intressanta.
Det är en spännande fråga i alla väder men förstås särskilt just nu. Som alltid finns det en radda sätt att svara. Innan jag gör det tänkte jag dock lite kort säga något om begränsningar i det svar man kan ge.

Det finns diverse om och men när det kommer frågor som närmar sig köpråd. Särskilt i och med att läsekretsen vuxit snabbt ett tag kan det vara värt några rader. För det första bör man komma ihåg att jag bara kan ge min egna reflektioner, inte professionella råd. Ett tips i alla diskussioner om investeringar är att försöka förstå vem det är du talar med och den personen kan bidra med. Det är bra att titta under "Läs först" och "Om oss".

För det andra tror jag starkt på att lägga mycket tid på att tänka igenom sin egen beslutsprocess och vad det är man vill uppnå. Så här jobbar jag med vår portfölj - ut med massor av trådar och så in med alla bra tankar men sedan malt genom vår beslutsprocess och mina egna tankar. Det är inte bara en mästrande disclaimer utan något jag verkligen tror är en nyckel i alla investeringar - gör dem till dina egna eller gör dem inte alls.

Investmentbolagen

Källa: Börsdata
Premissen i frågan är att det ska vara ett stort bolag och att det ska vara en grundsten i en portfölj. Det ska också vara en svensk aktie. Ett annat nyckelord är nuläget, därför tänker jag att priset, den nedgång som varit och osäkerheten om framtiden spelar roll. 

I en långsiktig portfölj som begränsar antalet aktier tycker jag investmentbolag är ett utmärkt inslag. Det ger lättskött riskspridning och det går ändå att få aktiv förvaltning med den inriktning man söker. Tittar jag med hjälp av Börsdatas screener på de aktuella svenska alternativen är det flera av bolagen som inte bara fått se sin aktiekurs falla utan även fått en välbehövlig sättning i tidigare höga p/b-tal.

I gruppen finns några skickliga förvärvsmaskiner som Latour, Lifco och Melker Schörling. Alla de här bolagen har, direkt eller via sina ägda bolag, varit bra på att förvärva mindre bolag, bidra med kvalitetssäkring, kundnätverk och finansiell know how samt i någon utsträckning även ledningsstöd. Det är en modell som lockar även på sikt men jag är inte övertygad om att låg direktavkastning och förvärvad expansion är modellen för börsen just nu. Det är också bolag med hög värdering av det egna kapitalet. Det ställer stora krav på att upprätthålla hög avkastning på eget kapital eller höja belåningen - i en lågräntemiljö kan det vara svårt.

Sedan finns det den pågående omstruktureringen i nätet kring Lundbergs, Industrivärden och Handelsbanken. Här kan det hända mycket både i relationerna mellan maktbolagen och i deras innehav. Samtidigt finns det mycket svårtskött i rullorna som SSAB och det är lite svårt att veta vad man får för pengarna. Planerna för förändringarna (om de finns) är ju hemliga. Jag ser ingen rabatt på aktierna och undrar ärligt talat om inte exempelvis Investor är ett bättre alternativ. Den aktien börjar däremot se bättre ut vart efter p/b-talet kommer ner.

Sedan finns de lite farligare alternativen - båda har vi haft i vår portfölj tidigare - Ratos och Kinnevik. Den förstnämnda kan säkert lossna från sin fleråriga dvala om energisektorn lossnar och det ger den tänkta utväxlingen med inriktningen mot nordiska småbolag. Nedsidan kopplad till energisektorn är dock inte löst ännu och även om det står för en krympande del av portföljen finns det anledning att vara lite försiktig.

Kinnevik har viktat sig tungt mot e-handel och internet. Innehav som Zalando, Millicom, MTG och i någon utsträckning Tele2 ger en tydlig inriktning på verksamheten. Det går att diskutera mycket kring hur de underliggande bolagen ska värderas. När rabatten på Kinnevik växer kan det dock kännas som ett köpläge för den som tror på Christina Stenbecks förmåga att gå i sin fars fotspår genom att inte följa dem.

Vi har Investor i portföljen och skulle mycket väl kunna öka vid någon punkt. Även Kinnevik lockar.

Ett annat svar

Kolumnerna är %Ytd, Urval gjort på diravk & soliditet. Analys på p/s, RoE & p/e  Källa: Börsdata
Jag funderade också på vilket kvalitetsbolag, utanför investmentbolagen, som ligger mest rätt i tiden. Först tänkte jag skriva Autoliv och vara nöjd så, för där är det sällan priset går ned och även om det kan bli trångt på bilmarknaden så lär säkerhetsprodukterna klara sig bra även vid en inbromsning. Nåja, jag ville svara utifrån en genomtänkt struktur - för att visa hur jag tänker för vår portfölj just nu.

Jag gillar rimligt säker avkastning, gärna i form av utdelningar. För att få det får inte lånen vara för höga, avkastningen på eget kapital behöver vara god och värderingen får förstås inte vara alltför ansträngd.  Utan att fördjupa mig alltför mycket la jag in de här kriterierna i Börsdata och sökte på Large Cap.

Resultatet blev en topplista med fem intressanta bolag och en bubblare. Ett av våra kärninnehav, HM, förräntar fortfarande sitt egna kapital i hög takt. Samtidigt har priset per försäljningskrona och vinstkrona kommit ned och lånen skrämmer inte. Nu åt investeringar upp utrymmet för högre utdelning i år, åtminstone för det konservativa HM. Men nog kan en uppsida där vara möjlig. Särskilt om marginalerna håller och dollarn inte stärks.

Axfood brukar jag gilla och samtidigt tycka att det är för dyrt. Nu ser inte räntorna ut att rusa på ett tag. Då ser plötsligt en direktavkastning på 5,8 procent rätt aptitlig ut. Avkastningen på eget kapital är också stark, även om den delvis kanske beror på att hävstången i belåningen pressats lite mer.

Betsson är sällan billig och värderas nu relativt högt. Särskilt sett till pris per försäljningskrona - som verkar prisa in fortsatt tillväxt men visst är det ett bolag och en aktie med kvaliteter.

Atlas Copco är mångas favorit och visst är det ett kvalitetsbolag för min del är det dock lika farligt som det är billigt. Utvecklingen i industrin är långt ifrån tydlig ännu och mer nedsida är fullt möjlig. Det jag inte riktigt gillar är främst att det inte är självklart var lyftet ska komma på kort sikt. Europa? På längre sikt är det svårare att invända.

Min favorit i startfältet är istället JM. Här har kursen gått före bolaget en lång period men har nu backat till nivåer som inte skrämmer. Det vill säga, för den som tror på fortsatt tryck på Stockholms bostadsmarknad. Det går förstås att oroa sig för men frågan är om det blir i år problemen kommer. Jag tror inte det. Trycket på efterfrågesidan är för stort och räntorna verkar onekligen fortsatt vara lower for longer.

Bubblaren i gänget är kökstillverkaren Nobia. Det kanske inte känns som det klockrena kvalitetsbolaget även om det är välskött. Uppsidan här är att det är Europa som ser ut att ha den starkaste uppsidan i år. Möjligen kan den här aktien hitta momentum även om börsen som helhet inte gör det.

Slutord

Det är kul att svara på frågor som väcker egna tankar. Den här snabba, och i ärlighetens namn slarviga, överflygningen av vad som kan vara värt att titta på framöver inspirerade till att hålla ögonen på Investor, Kinnevik, Axfood och JM. Jag får titta vidare men visst är det fyra aktier jag blir lite intresserad av.

Vilka favoriter har ni just nu? Om några?

11 kommentarer:

  1. Tack för ett utmärkt inläggg!

    SvaraRadera
  2. Jag tror oerhört mycket på JM för tillfället. Ett riktmärke om 700 000 bostäder till 2025 är något som absolut gynnar JM som är i toppen bland bostadsbyggarna i Sverige. Enda jag kan tyckas mäta sig är Veidekke men de handlas inte på börsen tyvärr :)

    Och till måna nya bostäder behövs ju många nya kök så utan att ha kollat något på Nobia så tror jag att det skulle vara en bra investering att slänga in en slant i dem.

    Annars sitter man väl inte på någon favorit men vill gärna ha in Axfood eller kanske ICA, nu när de backat, i portföljen. Jag är ju ett stort fan av utdelningshöjare och har därför en större stek i Castellum men häromdagen hittade jag ett fastighetsbolag med än bättre historik. Fast Partner. De ska jag göra en djupdykning i och tycker du det känns intressant får du gärna kolla på dem :)

    Trevlig helg Gottodix!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veidekke handlas på norska börsen.

      Radera
    2. Jo, men inlägget handlar om svensknoterat.

      Radera
    3. Så sant, men det var mer en kommentar till formuleringen "Enda jag kan tyckas mäta sig är Veidekke men de handlas inte på börsen tyvärr". Jag ville så att säga bara upplysa om att det ändå finns en enkel möjlighet till att bli aktieägare i Veidekke om man vill ha den exponeringen.

      Radera
    4. Bra reflektioner Aktienovisen. JM är vi rätt nära att ta in. Vi har ju D. Carnegie av liknade skäl (men då att beläggningen av hyresrätter blir fortsatt hög). Nobia ägde vi för många tior sedan :) Kanske dags igen men lite knepiga, svårbedömda, varumärken i portföljen. ICA gjorde vi en bra affär i men lite rörig kanske. Axfood - gärna det men en annan kommentator nedan var ju skeptisk till utdelningsnivån.

      Hoppas allt är väl med dig.

      Radera
  3. Svar
    1. Lätt att gilla, har redan plats i portföljen :)

      Radera
  4. Känns som Axfoods utd är dopad i form av extrautdelning, om du frågar mig inte hållbar mer än just detta år. Med ordinarie på 5kr så Är den klart mer blygsam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkt. Ok avkastning på eget kapital dock men det kanske var engångseffekter?

      Radera
    2. Vet inte, inte läst in mig alls på Axfood då jag tyckt den varit dyr allt för länge. Men det har ju visat sig att dyr kan bli dyrare ganska länge nu...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam