Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 27 februari 2016

Det har vi köpt & sålt i portföljen

Över index i år efter en hel del justeringar. Den bästa delen är ändå att vi inte tappat sedan börsen toppade. Här är en något tidig uppdatering av vad som hänt i portföljen under februari.


Portföljen just nu


I stort sett känner jag att vi fått ordning på vår portfölj. Årets resultat, -5,2 procent, ligger strax över vårt jämförelseindex - sixrx (avkastningen går alltid att följa via den här fliken eller live på Shareville). Det har varit en tuff kamp att få till en portfölj jag är nöjd med, eftersom de yttre förutsättningarna varit långt ifrån stabila.

Utdelningen är bara 0,1 procent av portföljen så här långt men så är det ännu så länge bara GE och Apple som delat ut.

Omsättningen, mätt som andel köp av den totala portföljen, ligger nu på 47 procent i år. Det är högt men jag räknar med att det lugnar ned sig något under våren. Åtminstone i den betydelsen att jag hoppas vi snart fått till den portfölj jag vill att vi ska ha just nu.

Det vi köpt och sålt framgår i tabellenmätt som andel av nuvarande portfölj. Den ligger på 1,6 miljoner kronor för närvarande.

Precis just nu har vi sänkt exponeringen genom att ha Xact Bear och en viss kassa. Jag kommer nog inom kort istället sälja av ytterligare någon aktie - troligen D. Carnegie, då faller motivet för mig att ha en bearfond. Mellan 15-20 procents kassa siktar jag på mot normalvärdet 10 procent för oss.

Annars är det jag väntar på att den makrotunga mars bekänner färg när både ECB och Fed ska ut på banan. Min bild är att optimismen gått lite för fort på marknaden. Det samma gäller olja samt att Brexitdiskussionerna inte fått slå igenom fullt ut. Allmänt är jag på väg att vikta ned mindre bolag och bolag med högre risk. Jag är också mer benägen att plocka in högutdelande bolag än jag varit på länge.

När det gäller branscher, geografier och valutor ligger vi tillsvidare kvar mot att inhemska nordiska kassaflöden gärna i importerande bolag lockar. Jag är dock rätt nöjd med vårt råvaruköp Norsk Hydro och är inte riktigt beredd att släppa tillväxtmarknadsberoende Millicom. Verkstad är lite bolag för bolag just nu men jag har inte bråttom djupare in i den sektorn. Hellre dyrare och tryggare. Vi har också dragit ned Tyskland och USA till ett minimum med var sitt tungt exporterande varumärke kvar i portföljen - BMW och Apple. Jag tycker det är bra och den här våreb för en gångs skull billiga bolag. Dessutom vill jag inte ha för mycket valutarisk bort från kronan just nu.

Portföljen jfr OMXSGI 27 april 2015 till 26 februari 2016
En av de grafer jag följer just nu är hur vi klarat oss i förhållande till börsens toppunkt den 27 april förra året. Hela nedgången, per i fredags, är 0,5 procent. Det är klart godkänt. Notera att portföljens aktiva förvaltningen fungerat, exempelvis i höstas när vi växlade upp exponeringen och sedan drog ned den i början av det här året.

Jämn start i tävlingen


I vår tävling är det än en gång värdeinvesteraren och de två senaste årens vinnare, Solbulle, som tagit ledningen. Vi mäter platspoäng istället för avkastning, för att gynna så många bra val som möjligt - det är en tävling i att välja bra aktier.

Det finns mycket annat intressant att rapportera från tävlingen. Eventinvesteraren, Rockräven, har precis som förra året prickat en dubblare. Den här gången är det guldhandlaren Robert Friman som stått för bedriften. Notera att det än en gång gett Rockräven positiv avkastning när övriga backar.

Tävlingen är även i år en bra spegling av börsen. Storbolagsaktierna ser överlag bra ut med Millicom som undantaget. Inriktningen mot tillväxtmarknader har inte varit någon hit. Det har det inte heller varit att söka avkastning i tillväxtbolag med stora eventuella framtida intäkter. Hälsosektorn har så här långt haft det riktigt motigt.

2 kommentarer:

  1. Angående Millicom...

    Nu vet jag inte hur långt ditt perspektiv är på Millicom men jag har plockat in dem i år jag också och planerar att sitta på dem tills vi vet om jorden går under den här gånger eller om vi fortfarande får vara kvar på den samma lite till.

    Jag gillar Telekom i allmänhet och tror definitivt att branschen har en framtid, definitivt inte genom profit på minutkostnader men då desto mer genom att ta betalt för datamängder. Vill även ha en viss exponering mot tillväxtmarknader och därför köpte jag in mig när kursen tog fart under 365 sek. Tycker dessutom att verksamheten går alldeles för bra för att man skall kunna motivera ett prisfall på över 50% på 9 månader.

    Tyckte precis som du att rapporten såg helt ok ut. Inget glädjeskutt men inte heller något som var så speciellt jättedåligt. Millicom borde enligt konstens alla regler kunna vara en bra investering på sikt. Jag tror det blir som så ofta, att priset man kommer in på är det som kommer avgöra avkastningen de närmsta åren. Millicom kanske inte förtjänar svinhöga multiplar men det förtjänar inte att värderas i paritet med ett högt belånat oljebolag heller (inget exempel på rak arm men ni förstår poängen) . Kommer man in tillräckligt billigt så kommer det säkert bli en bra investering på kort sikt också. På lång sikt tror jag att de har bra förutsättningar att växa både på existerande och på nya marknader. http://gottodix.blogspot.com/logout?d=https://www.blogger.com/logout-redirect.g?blogID%3D3057858896595688604%26postID%3D8043555991441464651

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vettigt resonemang. Vi är i princip långsiktiga i Millicom. Tillägget i princip avser risken för en ny genomklappning på tillväxtmarknader, exempelvis till följd av förnyad skuldoro. Jag orkar inte tröska flera år (jfr. oljan) med en svår investering. Nu tror jag Millicom klarar sig bra, så länge marknaden accepterar deras belåning (vilket verkar vara fallet). Så då är jag väl långsiktig :)

      När det gäller framtiden för telekom funderade jag mycket kring det i tidigare inlägg. Svårt att veta om det blir elbolag eller moderna kabeltevebolag framöver, dvs vilken del av contentkakan de lyckas roffa åt sig. En del tror jag och tycker som du att branschen borde ha framtiden för sig.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam