Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 3 februari 2016

Därför rasar Millicom

Millicom är ned 30 procent i år och faller nästan handlöst. Vad är det som händer och ska jag sälja?


Det var inte dags för tillväxtländerna


I höstas fattade jag två viktiga beslut baserade på att jag trodde att oron i världsekonomin var på väg ned. Det ena beskrev jag i "Aluminium och Norsk Hydro är värdecaset som oljan inte ger". Det andra var det ödesmättade beslutet i "Inleder återtåget på tillväxtmarknaderna med Millicom".

Ingetdera var förstås någon hit, eftersom båda olja och andra råvaror rasat medan tillväxtländerna fått se falluckan öppnas och skuldsnaran läggas om halsen. Det är inte så mycket att göra åt, man fattar både bra och dåliga beslut under sitt liv som investerare. Intressantare är att se vad som hände, varför och förstås allra viktigast - vad ska man göra nu.

Skulderna är skillnaden

Norsk Hydro är bara ned 14 procent i år medan Millicom rasat 30 procent. Vad beror det på? Några bra ledtrådar ges i "Här blinkar det rött" (DI). Telekombolagen lockar inte som de gjort i tidigare nedgångar, eftersom utdelningarna inte längre uppfattas som säkra. Därtill har Millicom högre skulder än eget kapital - inte en optimal kombination just nu. Det värsta är dock förstås den totala härdsmältan i tillväxtländerna efter att Fed höjde räntan och Kinaoron tilltog.

Millicom drabbas på flera sätt av den riktning världen färdas i just nu. För det första har Millicoms finansieringsvaluta, dollarn, blivit allt dyrare mot valutorna Millicom får sina intäkter i. Telekom är inte heller en bransch där det går att föra över kostnader på kunderna i särskilt stor utsträckning. Det följer av modellen med höga fasta, låga rörliga kostnader och åtminstone på en del marknader hård priskonkurrens. Dollarn var huvudskälet till att JP Morgan, enligt Direkt, sänkte riktkursen på Millicom för en dryg vecka sedan med drygt 22 procent till 486 kronor. JP Morgan menar att
...bolaget fortfarande är väl positionerat för att kunna förbättra sin kassaflödesmarginal då det nu går in i en fas med accelererad tillväxt i ebitda-resultatet
Det är skäl till den trots allt positiva bedömningen känner jag igen från min egen analys. Jag har heller inte sett någon tydlig indikation på några allvarliga problem i Millicoms verksamhet. Även här bidrar JP Morgan med en viktig pusselbit. De bedömer notan för mutskandalen i Guatemala till 150 miljoner dollar - inte så farligt och i linje med att bolaget inte agerat så grovt och överlagt som var fallet när Telia ställde till det.

Dollarn är inte allt

Nu finns tecken på att dollarn inte stärks mer - bland annat räknar investerarkollektivet inte längre med att Fed höjer räntan i år. Kombinerat med en bilden av bolaget så skulle därför framtiden kunna vara ljus. Det är dock inte hela bilden.

Carnegie sätter i en analys, citerad av Direkt, som kom dagen före JP Morgan rubriken "Motvind på alla fronter - utdelningen hotad". Carnegie lyfter dels fram att Kinaoro och fallande oljepriser pressar köpkraften på många av Millicoms marknader, dels och framför allt dollareffekten. Till skillnad från JP Morgan fokuserar dock Carnegie på att hela finansieringsmodellen i Millicom nu ser skakig ut. Expansionen de senaste åren har nämligen gjorts med billiga dollarlån, tagna via dotterbolag i exempelvis Guatemala.

Här kan pressen bli betydande framöver - särskilt när vinsten faller och skulderna därmed växer snabbare än det egna kapitalet. Den första besparingen då kan mycket väl bli den höga utdelningen.

Min reflektion

Till att börja med är det bara att glömma den kurs vi köpte Millicom för och den värdering vi då siktade på. Osäkerheten och troligen problemen i tillväxtländerna är alldeles för stor. Åtminstone för mig som inte köper aktierna på riktigt lång sikt. Den som gör det kan notera att inget väsentligt negativt hänt i bolaget och att därför borde det kunna vända i något tidsperspektiv. Särskilt dollareffekten är jag skeptisk till att se som alltför långvarig.

Däremot håller jag med om att Millicoms finansiering inte känns rätt för den marknad vi är i nu och antagligen ska mycket djupare in i. Hög skuldsättning i en dyr valuta med verksamhet på svåra marknader lockar inte i en situation när det finns växande osäkerhet om världsekonomin.

Det ska bli spännande att läsa rapporten. Om det inte tillkommer något eländigt och om det som jag tror lugnar ned sig på börsen snart - då borde en studs i Millicom vara möjlig. Jag hoppas på det för ärligt talat är jag nog inte beredd att sitta kvar i bolaget så länge som jag först trodde - åtminstone inte utan att något överraskande händer i världsekonomin närmaste månaderna.

Det är ju i och för sig inte alls omöjligt - exempelvis att det kommer nya kvantitativa lättnader från någon av centralbankerna. För så störande är börsen just nu, att en sund bolagsvärdering helt kan hamna i skuggan av konjunktur och penningpolitik.








2 kommentarer:

  1. Sålde Millicom i oktober...och det börjar se rätt attraktivt ut..framförallt på lång sikt. Min tanke har alltid varit att ha Tele2 och Milliicom i portföljen som komplement till varandra. Den mer "tråkiga" europeiska verksamheten som kassako och Millicom för tillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kinnevik är duktiga ägare men jag får känslan av att de håller på och avvecklar Tele2. Millicom är ett fint bolag och jag har inte hittat något allvarligt som talar emot dem (inte ens mutfrågorna i Guatemala). Däremot är ju konjunkturen minst sagt tuff - särskilt i och med att de har rätt höga skulder.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam