Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 28 november 2015

Premiär för vloggen: tillväxtländerna skräms inte av Fed

Hur förbereda är tillväxtmarknaderna på en amerikansk räntehöjning? Överraskande väl verkar svaret vara. Det är ämnet i det första videoinlägget är på bloggen.




Det här första försöket ser jag mer som en betaversion.  Min grundtanke är att när jag fått snits på det använda den här formen, och kanske bara en bild (typ veckans graf), på Nordnetbloggen. Skulle de här lite längre inslagen (15 minuter) bli uppskattade kanske jag kan fortsätta med dem här.

Nåja, nytt är både kul och svårt - återkoppla gärna vad ni tyckte.


16 kommentarer:

  1. Hej! En kul idé, har funderat länge på varför ingen bloggare gjort detta förut. Kollar ofta på youtube klipp bla. playdirekt. Jag förmodar att ekonomibloggare inte gör detta då de oftast vill vara anonyma och det gör att det tyvärr blir ointressant och man orkar inte hålla fokus när man inte ser den som talar. Jag vill se personen som pratar för att det ska kännas interaktivt. Liknande som Tobbe Rosén gör i playdirekt. Alla är såklart inte som jag så det kanske funkar bättre för andra. Jobba lite på ljudet och upplösningen på skärmen. Tack för en bra blogg, går ofta in och läser dina analyser även om vissa är lite väl svåra för mig. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för bra återkoppling! Tar med mig alltihop - även om jag som nybörjare lär få hålla på lite innan det blir bra.

      Håller med dig om att blir bättre när man ser presentatören. Har egentligen short & long view på FT samt chart of the day på Wsj som förebilder. Det är båda skönt low tech. I det första fallet står en presentatör vid en TV-skärm och pratar som om det vore vädret som visades. I den andra filmar man WSJ:s reporter när hen (kunde nästan ha skrivit han - för det är det i princip jämt) sitter vid skärmen och presenterar. Blir som du skriver en helt annan kontakt. Min arbetsgivare är ju sjysst som låter mig blogga på men jag tror tyvärr inte offentligt funkar. Kanske kan komma på någon annan lösning som inte är alltför corny.

      Längden är också spännande - vet inte om man orkar med så långa inslag som 17 minuter. Särskilt när det "bara" är bilder. Får höra vad andra tycker.

      Ljud och bild - ja, det lär bli en resa innan det blir bra. Men allt börjar ju någonstans :)

      Radera
  2. Både kul och informativt, Om du har tid och lust så ser i alla fall jag gärna fördjupningslänkar på det som du berättar i klippet. Om man vill läsa lite mera i ämnet.

    Då kan du dessutom hålla det på en intuitiv nivå som gör att det blir lättlyssnat. Mycket intressanta tankar och kul med lite video!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips!
      Var lite upptagen av att få till själva vlogg-inlägget den här gången, så jag pratade faktiskt fritt ur hjärtat (med gamla inlägg som bas). Ska definitivt försöka lägga upp det så att den korta texten till vlogg-inläggen ger trådarna vidare.

      Radera
  3. Det är väl lite i samma anda som Mikael Syding där han insåg att fler lyssnare finns på podden än att läsa hans hemsida. Även ett bra initiativ av dig Gottodix:)
    Tråkmåns som jag är vill jag kunna koncentrera mig med en kopp kaffe och tyvärr hör jag dig knappt. Två enkla tips. Skaffa en bra mikrofon på ställ så slipper du ljudinslag och kanske häng upp en filt bakom dig så ljudet stannar och inte studsar runt i ditt rum:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka med dina förslag och lär efter någon ytterligare testgång också byta upp mig till bättre utrustning (så jag vet vad vill ha). Håller helt med om att det inte riktigt funkar med ljudet ännu.

      Radera
  4. Superkul idé! Tror väldigt mycket på konceptet och är lite sugen själv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du skulle säkert kunna regera på det här området. Intressant och lätt att till sig - sedan har du fördelen Maria ovan nämner att du inte är anonym. Det tror jag du ska utnyttja - håller helt med henne om att video blir otroligt mycket bättre när man ser personen (åtminstone då och då).

      Radera
  5. Teknisk kommentar: ljudet är inte bra. Byt mikrofon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Står på fixalistan ! Ska till en början se till att det blir bättre till nästa försök. Sedan ska jag fixa bra mick asap :)

      Radera
  6. Härligt Gottodix, du utvecklar dina analyser och en film med bra illustrationer och kommentarer till det är svårslaget. Bildkvalitén kan förbättras något och ljudet är bedrövligt som sagt, men det är ju bagateller att fixa.
    Vilket aktieprogram använder du? Det blev mycket tydligt med P/S och EBIT för Millicom, så nu måste jag spana in dem.
    Du gör ett kanonjobb med dina analyser, fortsätt så. /Nordenhed

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du tittar in :) Brukar rekommendera dig här till och från.
      Börsdata.se är verktyget. Rekommenderas.

      Radera
  7. Jag hoppas att du inte kommer att överge textmediet fullständigt, jag gillar dina blogginlägg samtidigt som videoinslag länge än ca 90 sekunder får mig att bli otålig som en orastad sjuåring. Men om du skulle gå över till 100% vlogging så skulle jag nog sitta igenom de inslagen ändå av rädsla för att missa något tänkvärt. Tack för ditt bloggande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag håller med dig - text är inte så dumt. Jag läser själv mycket mer än jag lyssnar eller tittar. En aspekt är att vlogg går att göra lite ytligare. Det blir mer ett samtal kring något lämpligt ämne, så jag målet är mer att det ska bli ett komplement.

      Sedan finns det en praktisk aspekt. Skrivandet är, trots allt, i första hand mitt sätt att säkerställa ett faktabaserat beslutsfattande i vår egen portfölj. För det mesta skriver jag ned det vi "behöver" filar på det och publicerar. Det går inte riktigt att översätta till vloggande.

      Radera
  8. Härligt med en vlogg Gottodix!
    Jag blev besviken eftersom detta för mig var en podcast upplagd på Youtube. Förväntade att få se dig framför en whiteboard och förklara samma ämne fast på 5-10min istället för 17min som det nu tog. Hoppas att du fortsätter och träder fram så det blir en "riktig" vlogg. Vill även se Stefan Thelenius framför kameran när han visar oss hur man bygger världens snyggaste utdelningsark :)

    Plus: Att kunna höra dig istället för att vara tvungen att läsa alla dina funderingar. Tycker det är suveränt, tror och hoppas att detta kommer leda till att många vågar ta steget över till vlogg. Tänk att få se dig prata om veckas bästa ekonomibloggs inlägg 15 min varje måndag medans jag matar min son nedsjunken i soffan :) Klart mycket bättre än "Hem till gården" som går just då på tv4 :p

    Minus: Ljudet, att du inte syns, längden på videon, som pod är längden okej....men nu ser man inte mycket utan bara lyssnar. Kan bero på ljudet också, vi får utvärdera igen när ny mic är på plats.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kortare är nog en poäng. Det vore roligt att vara med i bild. Det ger som Maria är inne på i sin kommentar en helt annan närvaro.

      Det verkar dock svårt att få till. Jag har bloggandet som anmäld bissysla på jobbet men med villkoret att jag är anonym. Så inte helt lätt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam