Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 12 oktober 2015

Spontant om några aktier i och utanför portföljen

Blandar upp tröskandet i makrodata med att titta till några spännande aktier och lite trender inför rapportsäsongen. 

Norskt men kanske inte olja?

Jag läser fortfarande IMF:s makrorapport och kommentarerna kring den men man måste ju slappa lite också. Noterade då den här artikeln "Norsk Hydro: boxing clever" (FT). Norsk Hydro har passat på att vertikalt integrera sin alumiumtillverkning med att köpa bauxitgruvor. Det är som FT konstaterar - de bästa cykliska bolagen har pengar till förvärv när marknaden är svag. Med EV/EBITDA på under fem och p/b på under 0,9 hamnar aktien på bevakningslistan. Precis nu har den rusat lite men det kan nog lugna sig under en volatil höst och blir då en intressant värdeinvestering i caset till "snart balanserar råvarumarknaderna".

Dags att backa BMW?

BMW slår försäljningsrekord även i september (Finazen.net). Min gissning är att trenden från de två senaste kvartalen håller i sig. Det skulle betyda att den starka försäljningen kombineras med sämre marginaler än väntat i rapporten. 

Varför skulle marginalerna backa kan man ju undra? Det finns en hel del skäl. Priskonkurrens med Mercedes, högre ersättning till kinesiska återförsäljare, högre upplåningskostnad för finansdelen efter VW-gate samt kanske någon form av ökad prognos för capex för skärpta dieselkrav. Produktmixen innan nya 5-serien slår igenom tynger också. Mini är inte riktigt lika lönsam.Tidigare i år var även högre tyska löner en fråga, så det saknas inte sänken. Däremot har valutan varit ganska neutral och det är som sagt nedjusterat två gånger, så jag räknar inte med något ras. Snarare en fortsatt dragkamp mellan tillväxt och lönsamhet. Påminner en del om en viss svensk klädkedja...

Hela bilindustrin lär börja bromsa in senast under nästa år. Med det i åtanke kan det bli aktuellt att sänka andelen BMW i portföljen något. Däremot har jag inga planer på att överge ett av våra kärninnehav. Någonstans över €90 kan jag tänka mig att agera.

GE tickar på enligt plan 

Ett köp jag är rätt nöjd med är GE. Ännu så länge ligger för all del aktien runt min ingångsnivå. Däremot tycker jag bolaget rullar på bra. Köpet av Alstrom fick godkänt av EU och bolaget har redan sålt av mer av finansdelen än vad som utlovats för året. Annars var den senaste, goda, nyheten att aktivisternas Mr Nice Guy - Nelson Pelz. Eller som den här artikeln formulerar det "This Is the Best Thing to Happen to GE Stock in Years" (Investorplace).

Sammantaget tycker jag det känns som lite läge i aktien, fast först ska den nog igenom den svaga energikonjunkturen i USA.

Deutsche Bank i alla fall?

Jag ledsnade på Deutsche Bank före sommaren och tur var väl det, för aktien har inte glatt någon på ett tag. Nu är det dock en ny ledning på plats och städningen har börjat med försäljningen av Postbank. Mycket återstår förvisso och det är alltid vanskligt när etiken brustit. Frågan är dock om inte misstroendet är inprisat nu. "Deutsche Bank: John Cryan’s clean-up job - Investors say the incoming chief executive will need to instigate a management clear-out to restore trust" (FT). Vad är det då som lockar? Helt enkelt att Europas banksektor inte har hängt USA:s och att IMF har föreslagit ECB att vidta åtgärder för att rensa bort dåliga lån ur banksystemet. Fick jag välja fritt skulle jag dock vilja komma in i Intrum Justitia igen men där har priset åkt ifrån mig.

Lastbilar eller traktorer?

Flera verkstadsbolag har rört sig på nivåer där de kan vara intressanta. Traktortillverkaren Deere har tunga år framför sig men det är ett pålitligt bolag och när aktien närmar sig $75 är den åtminstone inte särskilt dyr. Noterade att Volvo dippade under 80 som lägst men var upptagen av annat. Räknade ordentligt på bolaget förra året och konstaterade då att exklusive kartellböter och med en åtminstone normaliserad försäljning i tillväxtländerna ska aktien klara 100 kronor. Det var ju vid den nivån vi gick in. 

Bulten är också lite intressant. Efter rekommendation i Afv tog sig aktien över 80 igen. Den kan dock säkert ta ett nytt dopp ned mot 75 på de nivåerna så kanske den kan vara något. Annars är Autoliv och Atlas Copco bolag som det kan vara värt att titta på om det blir en rekyl på den senaste uppgången, båda är exempel på bolag där det bubblar upp oro om framtiden på tillväxtmarknaderna som kanske inte är helt befogad i deras fall.

Öka konsumtion i Sverige

Egentligen är jag dock lite less på verkstad. Ett område som börjar se riktigt intressant ut är istället svensk konsumtion, gärna importerad. Det är inte omöjligt att jag gör ett återbesök i Clas Ohlson. Tills vidare får jag nöja mig med att ha HM och Doro i portföljen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam