Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 6 januari 2017

Analytikerna & jag om Apple 2017

Till upplevelsebolaget Apple är telefonen biljetten. Så verkar det förbli men det gör ändå inte världens största bolag till en pryltillverkare bland andra.

Källa: Börsdata



Viktig rapportsäsong på ingång


Det har blivit dags att börja skifta över fokus till rapportsäsongen. Någon vecka till och framför allt förbi installationen av Donald Trump lär politik och den större ekonomi dominera men sedan kommer det igång med vad som blir en riktigt intressant inblick i om bolagsvinsterna nu kan leverera det marknaden väntar sig. Det första tecknen ser rätt ljusa ut med ovanligt få bolag som vinstvarnat inför rapporterna så här långt

Den sista januari är det dags för Apple att rapportera. Förväntan ligger på en vinst per akie på
3,22 dollar i första kvartalet i Apples brutna räkenskapsår. Det är i princip oförändrat jämfört med utfallet förra året som var 3,28 dollar.

Idag tänkte jag titta till vad som är på gång i världens största bolag och tillika vår portföljs sjätte största innehav. Formen jag tänkte använda tycker jag är lite underskattad. Istället för att djupdyka i en egen analys tänkte jag med hjälp av analyssidan SeekingAlpha samt länkar från nätet och twitter samla ihop andras tankar. Den här typen av metaanalyser, det vill säga analyser av andras analyser, tycker jag är ett bra komplement i investeringar som man ser lite för sällan på i media och på bloggar. Det är inte minst ett bra sätt att undvika att bli hemmablind.


Försäljning av telefoner eller lönsamhet per kund?

Källa: Börsdata
För Apple var 2016 året då tillväxten och i försäljningen och vinst till slut mattades. Bolaget är något av en särling i både bland telefontillverkare och bland de stora techbolagen.

Om vi börjar med telefonerna så är den allmänna bilden i branschen att marginalerna är under stor press. Försäljningstillväxten har mattats även globalt. Det beror både på att en allt högre andel av världens befolkning nu har en smart phone och på att vi inte tycker landvinningar som rundade skärmar eller trådlösa hörlurar är tillräckligt för att vi ska byta till den senaste modellen. Den här pressen på marginalerna syns knappt hos Apple. Även om den diskuterats desto mer.

Däremot viker försäljningen. Det är bara hard core fans som förnekar att Iphone 7 inte riktigt blev det där lyftet en del tidigare modeller blivit. Det är väl inte behovet att byta ut hörlurarna mot trådlösa från Apple, som på sikt ska lyfta bolaget? En av vinterns mest omtalade nyheter var att Apple, enligt Nikkei, drar ned produktionen hos sina underleverantörer med runt 10 procent under årets första kvartal. Neddragningarna gäller både den vanliga sjuan och den större plusmodellen.

Förra året kom liknande varningar och då visade det sig att det till stor del handlade om att Apple byggt upp lager för att inte missa en överraskande hög efterfrågan. Så det behöver inte visa sig handla om någon genomklappning. Däremot är det svårt att tala om en succé för den nya telefonen. Många talar redan om och redan sätter redan växande förhoppningar till nästa uppdatering och allra helst till att en modell 8 kommer.


Fortfarande i framkant?

Källa: Apple

Apple som världens coolaste pryltillverkare har också fått sig en törn. Den smarta klockan blev ingen succé. Surfplattor är numera en av många teknikprylar och Ipaden tappar försäljning. Sämst är läget för datorerna. Här förblir läget det samma som det varit länge. Microsoft dominerar och Apple förblir en randspelare.


Datorerna skulle behöva ett rejält lyft i form av en ny uppdatering men i den här nischen är konkurrensen om möjligt ännu hårdare än bland telefonerna. En typisk aktuell varningssignal är att Apples Mac Book Pro inte rekommenderades av Consumer Report, på grund av sina opålitliga batterier.

En annan utmaning är att andra techbolag lyckats knyta sina intäkter till tjänster och sin stora kundbas på ett bättre sätt än Apple gjort. Facebook och Googles moderbolag Alphabet har en intjäning som är mer kopplad till intäkt per kund. De har i stor utsträckning blivit de nya dominerande globala annonsörerna och, tillsammans med Amazon, distributörerna till världens konsumenter. En annan vinkel har Microsoft, som istället växer snabbt inom molntjänster. 


Här är det många som uppfattar att Apple inte kommit lika långt - att bolaget "bara" är en telefontillverkare. Helt klart är det en rimlig bild sett till intäkter. Tjänster står bara för 13 procent av Apples försäljning. Även om viss succéer som intäkterna bolaget dragit in från att distribuera Pokemon via Appstore sticker ut som imponerande lättförtjänta vinstkronor.


Apple själva vill dock gärna värderas utifrån intäkt per kund och lyfter gärna fram att deras användare är mer benägna att använda ny teknologi, att deras musiktjänst vuxit snabbt, att betalningstjänsten är igång med gott resultat på vissa marknader och så vidare.


Sedan finns det som bekant stora satsningar på allt från hälsa till bilar och smarta hem - så det saknas inte visioner. Den just nu hetaste tekniknischen är det som kallas för förstärkt verklighet (AR). Här var Google tidigt ute med sina glasögon men det riktiga lyftet har inte kommit ännu. Vissa menar att Apples telefoner redan är förberedda för att med rätt uppdateringar exempelvis ta 3D-foton.
Ovan har jag vävt in några tweets med länkar till några av bolagets olika satsningar. En av de analytiker i gruppen som alltid är positiva till Apple på SeekingAlpha har en poäng i sitt resonemang kring detta. Apple har enligt den analysen en annan affärsmodell än konkurrenterna. Bolaget tar betalt genom prylarna du köper. Det är också den linje en av bloggosfärens både mest pålästa och starkaste Applevänner, Magnus Andersson med bloggen Fundamentanalys brukar driva.


Biljetten till hela härligheten

Telefonen är med det synsättet bara en biljett till Appleuniversumet. Det är i så fall ointressant att sjuan, som smart phone, inte utmärkte sig. För den teorin talar att Apple arbetar med att införa prenumerationsmodeller där du är kund direkt hos Apple och får en ny telefon vid valda intervall. Det stämmer också med introduktionen av billigare modeller främst avsedd för marknader med lägre köpkraft men många konsumenter, som Indien, men även som ett komplement på mogna marknader.


Det passar också bra med de stabila och jämfört med andra i tekniktillverkare skyhöga marginaler Apple kan ha på produkter som i övrigt inte slår konkurrenternas (som exemplet med Mac Book Pro ovan visar).

Ett tecken på att konsumenterna ser skillnaden mellan prylarna i sig och de tjänster de möjliggör är att Apple alltjämt är världens mest värdefulla varumärke, enligt Interbrand. Varumärket har dessutom ökat med fem procent i värde samtidigt som försäljningen av de flesta av prylarna alltså backat.

En uppdelad värld & en stor påse pengar

Mycket i Apples värdering handlar om världspolitik. Det är kanske som sig bör i världens största bolag. Runt 200 miljarder dollar har bolaget samlat ihop utanför USA. Det är som bekant pengar som Donald Trump vill locka hem. Troligen mot något villkor. Kanske en låg beskattning, kanske att investeringar måste göras i USA. Det senare passar då bra ihop med Trumps önskemål om att amerikanska Iphones inte ska tillverkas i Kina.

En del av pengarna har beskattats till låga belopp i Irland. Nivån på skatten har EU-kommissionen motsatt sig och ser som statsstöd. Apple och Irland bestrider förstås att det är så men tipsen går i riktningen att den här striden vinner kommissionen när den går till domstol.

Vad är allt det här värt? En analytiker, som citeras på SeekingAlpha, räknar med att Apple förlorar mot kommissionen, att den nya bolagsskatten i USA blir 15 procents och att det kommer ett specialbeslut om att få ta hem obeskattat kapital från andra länder på förmånliga villkor. Antag att pengarna används till återköp och vinsten per aktie och år stiger med 3,39 dollar per år. Med nuvarande p/e-tal på 13 skulle det ge en uppsida på 44 dollar i aktien som för närvarande rör sig runt 100-110 dollar.


Enligt samma analys ger dock scenariot även en betydande risk nedåt. Apple har redan kännbara problem på den kinesiska marknaden, där försäljningen gick ned betydligt senast. Det här har varit bolagets stora tillväxtscenario de senaste åren. Det ligger nära till hands att amerikanska åtgärder för att flytta produktion från Kina skulle mötas av kinesiska åtgärder åtminstone mot bolagen som lämnar landet. Det är svårt att sätta sannolikheter på och kvantifiera men effekten ska helt klart inte underskattas. 

Värt att nämna är även att Apple löpande är inblandade i olika patenttvister. Det är oftare så att det är bolaget som har utnyttjat vad andra anser är deras patent än tvärtom, som ju var fallet i den uppmärksammade tvisten med Samsung för några år sedan. 

A propos Samsung, så har bolagets problem med brinnande telefoner hittills mest gynnat andra tillverkare av androidtelefoner. I och med att tekniknivån på Apples produkter kanske inte är det avgörande skälet för att välja dem, så spelar det också mindre roll om en av konkurrenterna snubblar, så länge det är tillfälligt. Därmed inte sagt att Appleköpare struntar i tekniken, bara att de tycker att tjänsterna och helheten är viktigare. På sikt är det dock förstås positivt för Apple om det inte finns alltför starka premiumspelare i det dominerande operativsystemet. 


Konsensus och några exempel på analyser

Källa: Nasdaq

För bokslutet 2017, i september, ligger förväntan, enligt sammanställningen på Nasdaq, på Apple på en vinst per aktie på 9 dollar. I genomsnitt ligger analytikernas riktkurs för bolaget på 130 dollar. 

Till de som tror på bolaget hör Warren Buffets Berkshire Hathaway annars är Apple faktiskt den aktie som aktiva fonder underviktar mest i sina portföljer just nu. Det har också varit ute stora poster till försäljning utanför den allmänna marknaden som börsen utgör i det som kallas dark pools. Den uppgiften kommer från den här analysen på SeekingAlpha. Den är för övrigt typisk i det att den lyfter fram en numera allt svagare produktlinje som Apples största utmaning.

Citi tror däremot att engångseffekterna ovan lyfter aktien tillsammans med att telefonförsäljningen kommer igång i år eller nästa år. Drivande tror bolaget blir en ny modelluppdatering. Värde i aktien ligger också i att multiplarna kommit ned för långt enligt banken. Ett liknande resonemang för investmentbanken RBC. Apples vinster kommer att drivas av ökad försäljning i en "supercykel" när Iphone 8 kommer. Samtidigt tror banken att Apple blir en av de stora vinnarna av Trumponomics. 

Det sagt ligger inte estimaten anmärkningsvärt högt. RBC sätter 125 dollar i riktkurs och Citi sätter 130 för 2017. Förstås inte att förakta men alltså inte kurser som pekar mot att Apple skulle vara alldeles fel prissatt runt nuvarande nivåer runt 115 dollar.


Min reflektion

Den här diskussionen förklarar prissättningen av Apple rätt väl. Hela bolaget bygger på att du köper prylarna och främst telefonen, biljetten till hela upplevelsen. Det är ett resonemang jag tycker är rimligt. Det samma gäller att prylarna inte på marginalen behöver konkurrera med eller vara prissatta som andra bolags. Apple får självklart inte helt trilla ifrån som premiumalternativ. Dit verkar det dock vara långt, utom möjligen för datorerna. 

Nu kommer en period där marknaden dels kommer fokusera på hur sjuan slutligen landat samt förhoppningar om nästa uppdatering, dels på effekten av Donald Trump i Vita Huset. Med hoppet om nästa telefon och goda möjligheter att få hem pengar verkar det finnas en uppsida i värderingen. 

Nedsidan ligger mer på sikt och syns i den lägre innovationstakten och förstås i att hela caset med tillväxt i Kina ramlar bort. Det sistnämnda vore nog riktigt tufft för Apple men kanske ligger det något i marknadens sekventiella sätt att se på saken. Först fira över att få loss pengarna som suttit fast. Sedan titta närmare på vad som egentligen händer i relationen mellan USA och Kina. 

För det är väl bättre att ta ut vinster än förluster i förskott?


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 


2 kommentarer:

  1. På det hela en mycket bra genomgång av Apples möjligheter och risker! Två saker vill jag dock gärna komplettera med. Det ena är att jag inte tycker att du gör Services rättvisa- det är idag det näst största segmentet och växer med 24 %, vilket är svårt att se någon större inbromsning för med tanke på hur bra App Store osv går. Det andra är att Apple uppenbarligen mycket medvetet storsatsar på iPhone som huvudstrategi och närmast medvetet låter de andra produkterna åldras. Detta förstås för att detta är navet i hela verksamheten- det är denna som är den utan konkurrens mest använda produkten sett till tid och investering idag. Mac fick dock ett rejält tillskott i nya MacBook Pro i höst och denna slår alla rekord i försäljning nu. Man ska heller inte räkna bort AirPods- detta är långt mer än trådlösa hörlurar eftersom de troligen kommer att kunna styra allt,er via Siri och deras mottagande har varit extremt positivt, både recensioner och försäljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är service imponerande och helt klart värt mer än p/e 13. Kanske mycket mer faktiskt. Det är ju den skalbara och monstruöst lönsamma delen alls techbolag letar efter. Säkert är det rätt att tänka upp emot p/e 40 för en sådan del (ja jag tycker att en snabbväxande lönsam delmängd av ett bolag kan värderas på de nivåerna). Fast mycket av lönsamheten syns som sagt nog i marginalerna på telefonerna. Så man får vara lite försiktig så det inte blir en dubbelräkning. Risken är ju att antingen prylarna eller tjänsternatt till slut måste komma ned i pris för att möta konkurrens från andra ekosystem.

      Sedan hörlurarna. Jo, det finns potential där med. Vi får se om nya siri-tjänster kan förädla dem till riktigt ha-begär. Tyckte nästan 3d-kameran lät hetare.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam