Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 25 januari 2017

Marknaden tar det lugnare än nyhetsflödet visar

Stressigt det där med börsen? Nja, kanske inte. Den som tittar på vad marknaden gör snarare än vad som skrivs om börsen hittar många exempel på förtroende på riktigt lång sikt, som 40-åriga obligationer till lågt pris för britterna.





Strömmen i flödet 



Marknaden har alltid blicken på bollen. Media är en engagerad åskådare som ropar mål, straff eller frispark så fort minsta tecken på spänning kan anas. Idag sänkte den här tweeten dollarn till den lägsta nivån på drygt två månader.

Samtidigt som den här typen av nyheter rullar in i en snabb takt. Kommer andra nyheter som lika upphetsat pekar på uppsidan. Dow sprängde till slut 20000-vallen idag och här hemma steg SSAB på hopp om att bli vinnare när beslut kom om nya oljeledningar och att de skulle produceras i USA (där SSAB har en stor verksamhet).

Frågan är väl om något av det nu nämnda var dagens viktigaste nyheter. Möjligen tweeten från Trump, om den ska tolkas som ett ifrågasättande av den amerikanska demokratin men det är väl ändå lite drastiskt att anta.

Den där lite intensiva och aningen upphetsade tonen tycker inte jag behöver vara fel. Det är ett sätt att fokusera på de tendenser som påverkar ekonomin och börsen vid ett visst tillfälle. Dessutom är det ofta engagerande och helt enkelt bra stories. Nu är tonläget högre än åtminstone jag upplevt och det är i och för sig lite tröttsamt.

Ett ögonblicks eftertanke

Det verkliga problemet är när det av investerare omvandlas till impulsdrivna beslut. Själv agerar jag betydligt mer sällan än jag noterar mina blippar i olika riktning. 

Idag kom exempelvis data att inflationen håller takten uppåt medan industrins framtidstro mattats i Frankrike. Liknande signaler kommer ifrån Tyskland. Hur intressant som helst, eftersom det indikerar en möjligt begynnande stagflation. Med allt vad det innebär för börsen och ekonomin.


Samtidigt gick det att läsa nyheter som tweeten ovan om en vändning i världshandeln eller den här om allt stabilare ekonomiska utsikter runtom världen. Båda förstås positiva tecken på en tydlig uppsida för ekonomin, trots Trump (för det här var trender som inte bröts av valet snarare än sådana som tog fart vid valet).

I stort sett händer inte så mycket 


För den stora bilden är fortfarande att världsekonomin fungerar hyggligt just nu. Det illustreras rätt bra när man som jag gör ibland inte läser tidningen framifrån utan börjar på slump mitt i någonstans.
Där hittade man idag den här nyheten. Storbritannien lyckades alldeles utmärkt med att sälja 40-åriga obligationer till en låg ränta.

Det kan vara bra att ha i minnet nästa gång rapporteringen om Brexit tar fart. Det är inte så att det saknas oenighet både om vilken Brexit det blir och vad den leder till. Däremot finns det, oavsett utfall, ett förtroende för att på ett eller annat sätt reder britterna ut det. För övrigt såldes det även långa obligationer för delar av eurozonen, även det med gott resultat.

Världen går helt enkelt inte under. Det är i vart fall inte vad marknaden tror. Den tror för övrigt inte heller att vi är på väg in i något nytt lyckorike för börsen. Den bara tuggar på och många av nyheterna är faktiskt mest krusningar på ytan.

Fast det bidrar till den globala humorn


Några äkta vinnare finns det ändå i samtiden. Hit hör komikerna. Det måste vara gudasänt att få det persongalleri som världspolitiken just nu bemannats med. Den här holländska videon med ett förslag på hur landet ska få personlig kontakt med USA:s nya president är riktigt rolig (tack Erik Mattila för tipset)


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam