Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 15 januari 2017

3 snabba om pressen på p/s-talen

Den klassiska investeringen var att hitta hockeyklubban där försäljning, lönsamhet och multiplar lyfte samtidigt. Det har blivt allt svårare.



I dagens tre snabba tar jag en titt på hur många bolag fått det allt svårare att övertyga investerarna om att lönsamhet och försäljning ska öka på sikt. Det finns en hel del exempel på att värderingen av försäljningen numera ligger rätt konstant.

I inlägget tar jag en titt på Apple, Volvo och Millicom - tre rätt olika bolag. Ändå pressar värdering av deras aktier av en tveksamhet kring om vinsterna framöver verkligen kan öka i takt med försäljningen.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 


3 kommentarer:

  1. Tack för ännu ett intressant avsnitt av 3snabba. Innehållet är alltid lika bra.
    Ett tips bara. Lär dig av våra unga youtubefenomen och öva på att prata in i (titta in i) kameran istället för att titta på dig själv.
    /N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det är mycket uppskattat med feedback! Den tar jag till mig. En praktisk utmaning är att linsen sitter snett på telefonen. Så när jag tittar rakt blir det vint. :)

      Radera
    2. Håll telefonen så att kameralinsen är mitt framför näsan då. :)
      Keep up the great work.
      /N

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam