Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 14 mars 2018

Bilar, bitcoin eller schweiziska högutdelare - nytt samarbete med Vontobel

Fler spännande branschanalyser framöver! Finansieringen av bloggen och vloggen är tryggad ett tag framöver, genom ett samarbete där jag får göra det jag gillar allra bäst - skriva analyser. Det är schweiziska Vontobel, som anlitat mig för att löpande rapportera om de marknader där de har specialprodukter. En riktig fullträff både för mig och hoppas jag för er som läser.

Reklam: lär dig mer om tematiska produkter på Vontobels sida

En schweizisk perfektionist

Schweiz - ett land av perfektion och placerat sådär lite ovanför resten av världen. Bokstavligen på sina alptoppar och bildligt med sitt välstånd men även ibland med känslan av att vara nära men ändå så avlägset. Det är hemmaplan för jättar som Nestlé, Novartis, Roche och så svensksamarbetet ABB. Lyx, choklad, klockor och fina skidbackar kommer man väl också att tänka på. Fast frågan är om inte det som ändå är närmast synonymt med landet är dess banker.

En av dem, Vontobel, har jag precis inlett ett samarbete med. Banken är noterad på börsen i Schweiz men som alltjämt kontrolleras av familjen som grundade den 1924.  Mest kända är nog Vontobel för att vara ett av Europas finaste finanshus för förvaltning av de där riktigt stora förmögenheterna och för sin kapitalförvaltning även den av stora belopp. Mer än 1600 miljarder kronor var det enligt det senaste bokslutet.

För oss svenska småsparare är banken nog fortfarande rätt okänd. Det trots att de även säljer en hel del intressanta börshandlade produkter - som en portfölj av fiskeaktier, en uppsättning kinesiska bilbolag, bitcoin eller varför inte schweiziska utdelningsaktier? Nu har banken bestämt sig för att satsa på att nå svenska småsparare med de här och snart andra smarta produkter

Poängen för spararen är att ge portföljen en viss önskad breddning eller spets men samtidigt utan att behöva bekymra sig om bolagsval och liknande. Den här typen av produkter har snabbt vunnit mark världen över men fick ett visst bakslag när det nya EU-regler (Mifid2) gjorde det svårare att sälja till exempel amerikanska ETF:er. Något som nu istället blivit en affärsmöjlighet för schweizarna att flytta fram sina produkter.

Mitt samarbete

En liten teaser från mitt första inlägg om den kinesiska bilmarknaden. Källa: Euler Hermes
Deras problem är förstås att inte så många känner till möjligheten att till exempel handla kinesiska bilindustri den här vägen. Dessutom är det rätt få som vet särskilt mycket om kinesisk bilindustri och ämnet kommer inte upp så ofta i media. Det här blev lyckträffen för min del. Jag läser ju gärna på om och skriver om olika intressanta branscher. Så jag tror det här kan vara ett helt perfekt samarbete för mig och er som läser. 

Framöver kommer jag nämligen på Vontobels hemsida varannan vecka att skriva en branschanalys med både möjligheter och risker kopplade till deras olika tematiska produkter. Jag får full frihet att vrida och vända på ämnet som jag vill. Det Vontobel vill få till är att marknaderna blir belysta. Det blev också precis som jag vill ha det att jag inte kommer att skriva ren produktreklam eller överhuvudtaget kring priser och villkor på produkterna. Det där är en fråga mellan banken och den som blir intresserad av deras produkter.

Jag är alltså mycket förhoppningsfull om att det här ska bli riktigt bra för alla som läser. Jag gör precis det jag brukar - skriver och filmar om ämnen som intresserar mig - men får samtidigt en del av den finansiering som bloggandet kräver. Först ut blir det ett inlägg om kinesisk bilindustri. Det kommer i början på nästa vecka.

Så med det här samarbetet hoppas jag att bloggen och vloggen är tryggad ett tag framöver. Det på ett sätt som helt bygger på det jag vill göra - skriva och film. Kul helt enkelt! Avslutningsvis - en liten puff för min nya partner får jag väl ändå kosta på mig? Ta gärna en titt på sidan med tematiska produkter. Den är på gång att växa betydligt framöver, visst finns det många spännande nischer?

Alla mina reklamsamarbeten hittar ni alltid här.

Jacob Henriksson, Gottodix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam