Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 22 juni 2016

Se upp för falsklarm sista dagen före Brexitvalet

Sista dagen inför Brexitvalet har en särskild dimrådå på marknaden. Ingen vet vad andra vet, så då reagerar alla på det som de tror att någon vet. :)

Brexit är det över nu?



En av mina inspirationskällor till serien "3 snabba"  är Financial Times olika små videolklipp i artiklarna. Det finns förvisso lite överallt men det jag gillar är hur lätt de diskuterar även lite svårare ämnen. En av mina favoriter är Katie Martin här i Short View om "Brexit and markets: what to watch". Den tillhörande artikeln var en inspiration till punkt 1 i dagens 3 snabba.

Reklam:Spara 1000 kronor få en HM-aktie, koden du behöver är Vänner2016 (klicka här)

Sista frossan

Det är en kombination av faktum och det vi svenskar kallar en klintbergare (dvs att en berättelse vandrat runt tils den upplevs som sann) att många hedgefonder laddat med egna exit polls i anslutning till valet. Det ska sedan användas för att spekulera i valresultatet. Främst för eller emot pundet. Ytterligare för finns inte så mycket att hämta men nedsidan är desto större.

Saken är den att denna samtidssaga har gjort så starkt intryck att många tror att signaler om vad som helst under valdagen kan resultera i stora kursrörelser. Kanske är investerarens bästa tips att helt enkelt ta helg en dag tidigare. 

Oavsett vilket kan det vara bra att veta att vad som än händer under torsdagen, så kan det vara brus när marknaden reagerar på tron att någon vet något. 

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam