Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 17 september 2015

Sparpodden bakom micken

Nu är intervjun med mig i Sparpodden #97 ute. Det var kul och jag tycker det blev bra. Hoppas ni som lyssnar känner likaledes. Därtill gav det en rolig insikt i vad Nordnet är för slags bolag.

Från vänster Eva Trouin, jag,
Joakim Bornold och Johan Tidestad 

Lokalfärg

Håkan Nyberg står sminkad med markerade ögonbryn och färgglad ballong i handen. Välkommen till Nordnet!

Nu är det väl inte varje dag VD:n spelar in en ny reklamfilm men det är ändå en ganska bra bild av känslan när man kliver in på Nordnet. Lite Rock N Roll. Lite stökigt. Mycket energi. Långt ifrån en sober storbank.

När vi sätter oss och pratar över en kaffe - Eva Trouin, Johan Tidestad och jag - så är det direkt ett bollande om investeringar blandat med små vardagsfrågor. Med andra ord precis som podden brukar låta.

Det är som det låter

Det är kanske det som är styrkan. Det känns äkta för att det är äkta. En stund senare ansluter den nya sparekonomen Joakim Bornold. Det är lätt att förstå varför tycke uppstått. Joakim har precis samma otvungna och glatt nyfikna stil som de övriga. Ett perfekt val.

Det är då det slår mig. Nordnet är inget moget bolag. Det är inte ens en tonåring ännu, trots att bolaget grundades 1996. Den åldersetikett som slår mig är istället tweenie. Brådmogna och uppkäftiga men fortfarande mer bubblande nyfikna än argt rebelliska. Det är nog ingen slump att Shareville hamnade här.

Podden och dess profiler

Det är därför jag tycker Jan Dinkelspiel personifierade Nordnetandan så bra. Det var smart men mest fnissade man lite åt den avsiktligt barnsliga attityden till något så allvarsamt och viktigt som pengar. Det fanns något naturligt roligt i att varje avsnitt av podden höra Jan retas med den från födelsen födde gubben Günther Mårder. Lite som dynamiken Magnus och Brasse hade.

Nu är inte det nya gänget riktigt i den stilen att de drar på sig en kroppsstrumpa med stålmannen-S för att sälja nya superfonder men de har nog hjärtat på samma ställe. Intressant nog verkar det vara precis vad som krävs. Nya podden är lite varmare och har kvar det där barnasinnet som gör att det lyfter från att vara förnumstigt eller von oben. Känslan är helt enkelt att det här är lite feelgoodbanking - sämre image kan man ju förmedla.

Det bådar gott för Nordnet, Shareville och Sparpodden. Kul brukar vara en bra grund för bra.

Slutligen. Jag fick en fråga om hur jag hinner med att blogga i den utsträckning jag gör. För att jag har småbarn var mitt svar. Den som vill veta mer om hur jag tänkte där kan kolla in det här inlägget på vår familjeblogg - "Sparpodden och mitt Lego liv" (Vårt slimmade liv).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam