Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 5 september 2015

Ok resultat men missnöjd ändå

Cykliskt tar stryk i tävlingen och vår portfölj har fått tillbaka fotfästet. Det var på tiden för året har inte imponerat så här långt.

Portföljens lite bleka år


Jag är inte helt nöjd med vår portfölj i år. Resultatet, just nu 3,6 procentenheter över index, är bra även om det är långt ifrån de tre senaste årens fullträffar. Lite har jag känslan av att det i år mycket har landat i slumpen att vi ligger över index (sixrx). Vi håller alltid vår volatilitet under nivån för detta index, så det är en relevant jämförelse.

Träffbilden i bolagsanalyserna har varit för dålig

Ett första problem är att när jag tittar på portföljen så här långt år syns en förklaring direkt. Årets två första kvartalsrapporter har inte gett oss någon särskild medvind. Mina bolagsval har alltså i och förs sig inte tyngt portföljen men så där värst mycket medvind har de inte gett oss. Det är en stor skillnad mot tidigare år. Några fullträffar är det förstås, som affären i Disney, men annat har tyngt åt andra hållet, som Qualcomm (som vi ägde för länge).

Jag skulle behöva borra lite bolagsbesluten för att fundera på att om det är något som är fel där. Nu har vi, som alla andra, många bra bolag som är rejält nedtryckta och kanske återhämtar sig, som BMW. Det som saknas är snarare bra träffbild i nya köp.

På två kvartal är det förstås mycket slumpen som avgör men det jag inte gillar är att vi egentligen inte haft särskilt många överraskande goda bolagsnyheter i våra bolag. För mig är det ett tecken på att det inte är självklart att vi legat rätt. Bra fundamentala analyser belönas inte alltid med kortsiktig rusning i aktien men jag tycker de rätt snabbt ska bevisa sin styrka genom bra bolagsresultat.

Case och makro är någorlunda ok

Det samma gäller de case jag arbetar med. Vi har väl inte hamnat helt fel. Två bra case har vi drivit. Det ena är att amerikansk konsumtion skulle lyfta. Det andra var att europeisk verkstad gick för snabbt uppåt i våras. Däremot räknade jag efter det med starkare återhämtning i Europa och där hamnade vi så småningom fel.

Makrobedömningarna är väl det som varit ok. Riktigt bra var bedömningen i början av året att det fanns mycket kapital som skulle in på börsen och att stöd från ECB var på gång. Grekoron blev också en lyckad period, där vi låg hedgade lagom länge. Kinaanalyserna, däremot, stör mig något oerhört. Den bollen var jag ju tidigt på. Frustrerande att jag inte agerade kraftfullt tidigare. Ett bra exempel på att talk is cheap.

Makro och case/branscher i all ära det som oroar mig är ändå att träffbilden på bolagssidan varit lite halvdan. Nu har jag varit inne och reparerat en hel del i portföljen, vi får väl se om det hjälper i Q3

Tävlingstabellen


PoängAvkast-ning %Jfr 1 vecka (p.e)Kommentar
Afärsmodellen79-11,0%+0,8 peIca har varit vinnaren i börsoron
Gottodix87-19,8%+0,7 peLiten uppstuds efter långt fall
Solbulle568,3%-2,5 peFlera bolag har motvind, som Trelleborg
Rockräven25101,7%+3,7 peKaroBio fortsätter rusa.
Örby Industrier78-6,8%-0,4 peCellavision höll emot när någon storköpte  
SIXRX6,2%-2,7 peCykliskt och Kinakoppling tar stryk
Portföljen9,8%-1,0 peHar hamnat rätt ok i den senaste nedgången.


Tittar jag avslutningsvis till tävlingen, så var det ännu en tung vecka för risk, allt cykliskt och förstås allt med koppling till Kina. Det är ett härligt år för eventinvesteraren Rockräven. Jag får följa upp den intervju jag gjorde med honom med en uppdatering så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam