Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 13 november 2017

Analytikerna och jag om lite mer än BMW:s rapport

Är körglädjen kvar i BMW-aktien? Det är inte utan att man undrar. Trygg och framtidssäkrad till ett lågt pris låter mer som en Volvo än en Z4 om du frågar mig. För någon tillväxtraket snackar vi inte om längre.
Källa: BMW
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Stark men inte längre allt starkare

BMW är som bolag det som bilarna i sina goda stunder excellerar i. Allt är i minsta detalj genomtänkt och byggt kring motor i form av en affärsmodell som appellerar till det mesta av framtiden vi talar om i samtiden. Inte bara hos småsparare utan hos de flesta. Branschen, analytikerna och institutionerna - alla älskar de körglädjen från Bayern.

Ett skäl är varumärkets styrka. Topp tre bland alla bilmärken är den vanligaste placering i olika globala listor där även Toyota och Mercedes brukar hamna högt och där Tesla klättrar snabbt. På den här listan över alla världens varumärken kommer BMW på plats 13. Nesligt slagna av Mercedes som verkligen gjort en fantastisk resa från sina kvalitetsproblem för några år sedan.
Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
Den listan toppas förstås av amerikanska och digitala varumärken, som Apple, Google, Microsoft, Facebook, Amazon och så vidare. Där ryms dock även HM på plats 23. Snäppet för Zara och två platser före IKEA. Kanske en tankeställare för dem som skriver av det svenska klädbolaget som en has-been.

Det ska dock sägas att varumärkesvärdering mycket tittar på förmåga att omvandla märket till reda pengar. Det är därför Tesla bara når plats 98 på listan. En del säger det dock att du kan köpa BMW för 1,5 gånger värdet av varumärket medan du för Tesla får betala 12,5 gånger värdet på märket.

Källa: BMW
Samtidigt går det på många sätt att se att BMW de senaste åren sladdat i racet om det starkaste märket. Ett är att Mercedes nu är världens bäst säljande premiummärke. Ett annat är, mjukare, är att märket nog inte tjänat på att marknaden rört sig så tydligt mot SUV-segmentet. BMW har lyckats bra där men jämfört med den ställning som 3- och 5-serien haft går det inte att jämföra. En SUV från BMW är en fin bil. När 3-serien var som starkast var den en självklarhet för många av sina köpare.

Källa: BMW
Skälet att BMW hamnat aningen fel när SUV:arna dragit iväg de senaste åren är att bolaget hade blicken längre fram. Kanske för långt fram, för tidigt. Jag har följt BMW de senaste fem åren och redan i de första analyserna jag läste fanns genomtänkta planer för el, övergången från bilen som produkt till att vara en tjänst, miljöpåverkan, anpassning till nedsmutsade och trånga megastäder samt förstås självkörande bilar långt. Samtidigt tog Mercedes men även de stora amerikanska tillverkarna chansen och fick in några mer klassiska stora modeller. Hotet från Tesla, Google och Apple har också vuxit.

Stabil men inte spännande
Källa: BMW

Den som vill göra en negativ analogi kan se BMW lite som ett annat familjeägt bolag - HM. Där har det också varit check i alla beskrivningar av strategin i åratal och diverse priser har vunnits för allt från hållbarhet till varumärkets styrka. Kanske har det blivit lite för mycket i båda fallen? Lite för tungrott?

Källa: BMW
Det är åtminstone uppenbart att elbilar för de traditionella tillverkarna är som e-handeln butikerna. Mycket lite av den nuvarande strukturen går att återanvända. Istället måste tillverkarna bygga dubbla plattformar för hålla uppe försäljningen. Starkt förenklat är en elbil på många sätt betydligt mer lik en dator än den avancerade mekanik som en bensindriven bil bygger.

Därtill har priskonkurrensen ökat över åren medan investeringarna varit envist höga och produktmixen dragit åt fel håll när BMW lyckats bättre med mindre än med större bilar. Även om alla biltillverkare älskar den extra prislapp alla konsumenter fortfarande betalar om karossen på en bil med samma motor, teknik och interiör är en SUV.

Press från myndigheter är också en utmaning för branschen. BMW var med i det första dieseltestet och har vid alla tillfällen efter det klarat de nya utvärderingar mot regelverken som gjorts. Däremot är kraven på en snabb utvecklingstakt stora och dieselmotorer en del av grundstrukturen hos de tyska tillverkarna. Något som bland annat lett dem in i tekniksamarbeten. De har inte varit hemliga men däremot möjligen otillåtna. Ett av flera problem BMW nu har med sin gamla specialistkunskap är den flotta av dieselbilar man finansierat genom lån eller leasing. Vad händer med deras värde framöver?

Mycket är fortsatt starkt

Källa: BMW
Så långt låter det som det ofta låter i mina genomgångar av BMW. Mycket gnäll. Det finns förstås en hel del som imponerar också - annars skulle vi ju inte äga aktien. Ett stort värde är att BMW, som vanligt förutseende, har prickat in den alltmer gränssättande globaliseringen. Var sjätte BMW, främst SUV:ar, byggs sedan länge i Virginia USA och har runt omkring sig gett ett uppskattat kluster av underleverantörer. Fabriken i Storbritannien var en del av strategin för att bygga Mini-varumärket. Förstås krångligt nu, med Brexit, i korten men sett över längre tid en succé.

Källa:  BMW
I Kina har bolaget ett lyckat joint venture med ett kinesiskt bolag - precis så som staten där vill ha det. Det var för all del en delvis plågsam väg dit men nu växer det alldeles utmärkt. Det kan visa sig att det analytikerna underskattat när de sänkt värderingen på de tyska biltillverkarna är hur väl de matchat efterfrågan på den kinesiska marknaden. För all del är motsatsen förstås också ett alternativ, att lokala spelare tar över. För närvarande ser dock BMW perfekt dimensionerade ut för att fortsätta växa på den marknad där antalet sålda bilar fortfarande ökar.

Källa:  BMW
En annan pengamaskin har varit finansbolaget. Ungefär varannan BMW finansieras med lån eller leasing från bolaget. Avkastningen på eget kapital på dryga 20 procent lämnar de flesta banker långt i backspegeln medan panten i bilarna åtminstone historiskt varit i det närmaste säker med små kreditförluster som effekt. Man kan säga så här, du kan lugnt be om en hel del extra lull-lull till bilen om du låter märket du köper av finansiera köpet.

Ungefär som med bankernas lån till bostadsmarknaden är det dock svårt att se den här affären åka någon annanstans än söderut i lönsamhet. Bilförsäljningen ökar inte snabbt, krediterna kan stramas åt om räntorna stiger och så var det allt det där med att sitta på gamla dieselbilar som säkerhet. Men nog drar de in pengar till bolaget alltid.

Även motorcyklarna går helt ok men de står som framgår av tabellen en bit upp ovan för en liten del av BMW:s vinst.

5 analytiker om BMW

Källa: Finanzen.net
Mest positiva är Deutsche Bank som tyckte det var väntat med ett mellankvartal för BMW. Nu tror de tillväxtsvackan kopplat till konjunkturskiftningar på olika marknader samt uppdatering av modellprogrammet. Särskilt viktig bedöms nya X3 bli. Vilket är lätt att tänka sig utifrån den roll X1 spelat i försäljningen. Riktkursen sätts till 120 euro.

Warburg tyckte i och för sig att tredje kvartalet var aningen svagt men lyfter fram att året så långt gått bra för BMW. Det är dok lägre pensionskostnader som föranleder att riktkursen höjdes från 105 till 110 euro efter rapporten.

JP Morgans analytiker lyfter fram att BMW:s långsiktiga strategi är stark. För 2018 är det positivt att bolaget laddat upp med en stark valutahedge. Riktkursen är 90 euro.

Bernstein tycker bilbranschen är fast i konflikter med politiska beslutsfattare och ser inte BMW som något undantag. Lobbyister är numera branschens viktigaste personer menar analyshuset syrligt. Riktkursen blir 85 euro.

Kepler Cheuvreux var de enda negativa analyshuset av de fem senaste men höjde ändå riktkursen från 78 till 80 euro. Tyvärr var citaten från deras analys rätt knapphändig men det mesta handlade om årets resultat.

Källa: Finanzen.net
Min reflektion från analyserna som ligger ute på Finanzen.net. är att BMW förblir ett bolag med stort förtroende bland investerarna. Det finns inte mycket av den oro kring bilbranschens förändring, Tesla, karteller, konjunktursvackor, räntor eller annat i analyserna. De flesta noterar att BMW:s strategi är vettig och koncentrerar sig istället på specifika och sins emellan rätt olika frågor. Något som förstås antingen kan tolkas som en blind fläck inför yttre tryck eller som att de flesta tror att bolaget kommer fortsätta gå bra kommande år.

Källa: BMW
Å andra sidan ligger inte förväntningarna särskilt högt på BMW kommande år. Vinsten per aktie förväntas ligga stilla runt 11 euro, direktavkastningen vara 4,3-4,5 procent per år och p/e-talet knappt röra sig runt de 7,8 som det ligger på för 2017. Faktiskt fascinerande stabila siffror men visst den årliga förväntade tillväxten i premiumsegmentet ligger enligt BMW på 2,1 procent per år fram till 2022 och bolagets mål är inte offensiva precis. Tvärtom är tanken att på punkt efter punkt klara av att leva upp till nivåer som nåddes redan 2016.

Min reflektion

Det är svårt att dra så mycket slutsatser av en enskild rapport från BMW. Det rullar på. Riskerna finns där. Planerna för att förbli ett bolag i täten likaså. Vilken slutsats ska det landa i? Om något är det tre saker som slår mig med BMW av idag jämfört med för fem år sedan när vi alltså gick in i bolaget.

Det ena är att hoppet om den stora tillväxten är borta. Det andra är att lönsamheten förblir god. Det tredje är att marknaden mitt i sin beundran av bolaget ändå bara har ett ljummet intresse för aktien. Det är som att när det kommer till kritan räcker inte de starka siffrorna och strategin alla tror på. För bilindustrin är ju ändå så krånglig.

Jacob Henriksson, Gottodix
Här är senaste avsnittet av Veckan! Nästa kommer den 19 november.


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam