Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 9 mars 2017

Rapporterna: osäkert BMW

Rekordförsäljning igen av BMW men rapporten var ändå sådär. Hoten blir allt tydligare och svaren är visserligen klara men tyvärr rätt avlägsna.


BIld: BMW


Rörigt årsavslut

För oss trillade den sista pusselbiten från 2016 in idag när BMW rapporterade. Det blev en blandad läsning. Rekordförsäljning, som vanligt, men farten i tillväxten har mattats betänkligt. Dessutom har marginalerna mattats betänkligt och av skäl som inte ser ut att vända i första taget. Dessutom är hela branschen nära en peak och inne i en svår omställning av både teknik och efterfrågan.



Källa: Bloomberg

Fast vänd på det igen. Det är urstarka varumärken och ett fint bolag med en rimlig strategi och en stigande utdelning. Därtill leverarar BMW fortfarande bra resultat över hela världen. Viktigt i en period när globaliseringen verkar bromsa in. För politiken i USA, Storbritannien och Kina tillhör också listan med hot just nu.

Det är ett rörigt läge helt enkelt. Det blev inte bättre av att dagens rapport var sämre än väntat och knuffade ned den notoriskt svängiga aktien i en för året fortstatt nedgång.

Svagare sortiment men ok försäljning

Om vi börjar med försäljning. BMW har nyss uppdaterat 5-serien och under 2017 kommer fler modelluppdateringar. Det kan behövas för kronan som störst i premiumsegmentet tillhör numera Mercedes. I USA möter bolaget också hård konkurrens från inhemska märken i det där helt dominerande SUV-segmentet. I Kina har det länge funnits ett tryck på att fler ska köpa kinesiskt. Det kan ju för övrigt även få vara en påminnelse om att Donald Trump långt ifrån är ensam i sina ambitioner att styra de egna landets konsumenter mot inhemska produkter.


BMW har tillverkning på alla viktiga marknader, så framtiden får väl utvisa om konsumenterna blir mer nationalistiska och om de i så fall ändå kan köpa en utländsk bil om den är ihopskruvad i deras eget land. Än så länge ser det ändå bra ut för BMW. Totalt såldes det 5 procent fler bilar och 6 procent fler motorcyklar.


Bra var Europa, upp 9 procent, och Asien upp lika mycket. Där ökade Kina med 11 procent, vilket håller en bra takt jämfört med utvecklingen för hela den viktiga marknaden. Däremot var USA sämre. Där tappade BMW:s bilmärken sammanlagt 7 procent under förra året - till Mercedes och amerikanska SUV:ar är det kort svaret.


En reflektion från mig som följt bolaget länge är att läget i USA inte kan sägas vara helt under kontroll. Visst är BMW riktigt framgångsrika även där. Hoten är dock uppenbara. Särställningen som segmentsledare har gått förlorad. Konsumenterna söker sig till mer amerikanska bilar och så nu synlig vid horisonten - Tesla modell 3. Allt det här på en marknad som de flesta tror närmar sig eller har toppat för den här gången.


För året räknar BMW med att försäljningen totalt kommer att fortsätta öka om än i långsammare takt. Det är till stor del beroende av att Europa kan fortsätta växa och att Asien, läs Kina, inte tappar takten.

Lönsamheten håller inte takten

Den ökade försäljningen i antal bilar med 5 procent räckte dock bara till en ökning i euro av försäljningen med 2 procent. Fortsätt ned till raden med rörelseresultatet och du hittar en minskning med 2 procent jämfört med förra året.


Det samtidigt som de finansiella tjänsterna steg 10 procent. Nu står de för 2,2 miljarder av rörelseresultatet på 9,4 miljarder. Precis som med exempelvis bolån är det en rimlig tanke att stigande räntor kan komma att påverka både efterfrågan och lönsamhet negativt.


Det stora skiftet

Bilbranschen är inne i en gigantisk omställning. Det är automatisering i riktning mot mer självkörande fordon. Det är konsumenter som i större utsträckning vill dela bilen med andra. Det är framväxten av megastäder med allt mer regler för bilanvändning. Det är frågan om vilket drivmedel bilar ska ha, där elektrifieringen just nu är det hetaste och avvecklingen av diesel verkar nära förestående. Lägg till det omställningen av bilen till en hård- & mjukvarulogik, där exempelvis Apple och Google är viktiga spelare. Slutligen automatiseras själva tillverkningsprocessen alltmer.


Allt detta ovanpå den just nu otydliga men antydda stigande nationalismen där globala produktionskedjor bryts och mer ska tillverkas på respektive marknad.


BMW har rimligt genomtänkta strategier för allt detta, vilket jag skrivet om tidigare. Faktiskt brukar de framhållas i undersökningar inom branschen som den kanske mest framsynta biltillverkaren. Det finns dock tre riktigt stora problem även om BMW skulle vara rätt ute.


För det första är det att bilbranschen tycks vara på väg in i en riktigt rejäl överproduktion. Kina bygger upp en bilindustri med målet att dominera den egna marknaden och sälja utomlands. Lägg till det ett USA där Tesla hoppas bli ett stort märke. I Europa finns redan för många bilmärken.


För det andra kostar det stora belopp att delta i den här tekniska kapprustningen. Inget vet riktigt vart bilindustrin ska men alla är oroliga för att bli frånåkta på vägen. En förklaring bakom att BMW:s marginaler nu gick ned var de stora investeringarna i ny teknik - som aldrig verkas mattas kan jag tillägga som följt bolaget.


Det tredje är att leveranser av tekniskt nya bilar nu blir alltmer tidskritiskt. BMW verkar ha en riktigt bra elbil ute 2021. Räcker det?


Värdet av ett bra bolag

I den här miljön av hot i omvärlden hade det varit uppskattat om BMW kunnat leverera något gripbart som visade att omställningen inte bara ser bra ut utan även att den fungerar. Den konkreta leveransen finns faktiskt inte för närvarande.


I den andra vågskålen ligger att det är svårt att hitta riktigt välskötta och lönsamma bolag med en som det verkar genomtänkt plan framåt. Diskussionerna är inte helt olik den som omgärdat både Apple och HM. Kanske är det så att i slutet av en konjunktur så ingår det att gamla ess ska ifrågasättas.




Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad! 

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam