Sidor

tisdag 28 juni 2016

Det blåste inte över Volkswagen

Nej, dieselskandalden var inget det gick att strunta i som många tvärsäkert tyckte dagarna efter att den avslöjades. Lärorikt.


Andra föll ikapp Volkswagen

Källa: Bloomberg
Minus fyrtio procent på ett år men gapet mot BMW och Daimler (Mercedes) har åtminstone minskat. När dieselskandalen briserade förra året var en av de vanligaste kommentarerna att det var ett köpläge. Det tyckte Börspodden i en analys som koncentrerade sig på bolagets värde exklusive den då nyss briserade skandalen. Den kommenterades med formuleringen:
Många försäljningar i den här sortens situation är känslostyrda, vilket en kall investerare kan undvika.
För min del upplever jag snarare Börspoddens analys som rotad i känslor. De kom trots allt till den här slutsatsen dagen efter att skandalen blev en mediastorm. Det är det lilla hacket upp innan aktien föll mer än tio procentenheter till. Det var dock inte ensamma om att låta känslan av känslolöshet spela dem ett spratt. Samma dag satte Privata Affärer den här rubriken "Skandalen i VW öppnar för köpläge".

Fundera ett ögonblick på den formuleringen. Det allvarliga problemet i bolaget ger ett köpläge. Var det rimligt att dra den slutsatsen så snabbt? Tidningen citerar en expert som meddelar att
– Om skandalen vidgas och det visar sig att även andra bilbolag dras med minskar pressen på varje enskilt bolag, säger han och tillägger att bilbolag inte väcker lika mycket ilska som banker.

Reklam - kom igång med sparandet och bli delägare i HM Nordnets samarbetspartners har fått möjligheten att ge sina läsare ett bra erbjudande. Sätt igång och spara, så bjuder banken på en HM-aktie. Vettigt tycker jag och delar gärna. Koden du behöver är Vänner2016 och via den här länken hittar du erbjudande


Hur gick det?



Effekten av "analyser" som ovanstående lät inte vänta på sig. Dagen efter skrev Dagens Industri "Svenska sparare köper Volkswagen". Sett till aktien gick det helt ok. Den har levt sitt eget liv plågad av den ständigt växande dieselskanadalen. Till en början fick den se sig frånåkt av exempelvis BMW och Daimler men när börsnedgången kom var den låga kursen faktiskt ett skydd mot ytterligare fall. Så det får man ge de som gick på känslan och köpte bara för att aktien gått ned har rört sig sidledes i ett år, vilket inte varit så dåligt.

Förnuftet säger däremot något annat. Händelsen som varken Börspodden eller Privata Affärer tyckte det var värt att ens analysera har lett till ett år av fallande marknadsandelar.  Böterna i USA är uppe i 125 miljarder kronor -  "Volkswagen still faces criminal probe after $15.3bn US settlement - Carmaker agrees to pay $10bn to buy back affected models, plus $4.7bn to improve environment" (FT). Som en jämförelse kan nämnas att hela Volkswagen är värt knappt 63 miljarder dollar. Bara böterna har alltså raderat 20 procent av värdet. Nedgången när köprekarna kom var drygt 30 procent. Något slags reaktion väntar nog även i resten av världen som den här artikeln visar - "Brussels demands VW give Europeans better treatment" (FT). Därtill kommer tappade marknadsandelar och utvecklingskostnader för att anpassa bilparken.

Lärdomen? Låt inte känslorna styra. Det är nästan alltid fel att lyssna på någon som ropar att aktien eller börsen som rasat efter oro är köpvärd bara för att den är billigare idag än igår. Börsnedgångar beror på osäkerhet. Den behöver inte vara obefogad, även om du vinner fem gånger av sex i rysk roulette är det inte ett spel som passar alla. Vägen till bra affärer när kurserna rör sig är att skaffa sig fakta och utvärdera.

Jag vet inte om aktier just nu är billiga eller dyra men jag håller inte med bloggrannar som glatt ropar att det är rea på börsen. En stor händelse ändrar inte investerarens vardag. Det är bara att läsa på, räkna om och göra sitt bästa. Precis som alla andra dagar.

För övrigt är det ett ganska fullt trick att rekommendera någon att spela rysk roulette. För det mesta är ju ditt råd rätt och när det är fel är den du gav det till död.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


10 kommentarer:

  1. Tycker prisläget på många aktier är densamma nu som för 2 veckor sedan. Det föll i procent en del på en enda dag till följd av Brexit och det skapade säkert en slags anchor-effekt, men en aktie är ju inte köpvärd för att den fallit vissa procent utan för att den "når" det pris man anser det är köpvärd på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj! Kul att höras av. Alltid trevligt med inspel från en av Sveriges bästa bloggare (adresserat till andra som läser kommentaren).

      Visst känns det som att det finns förankring i många resonemang just nu.

      Läget har blivit riktigt svårt att läsa. Det kom ju ingen utträdesansökan direkt som var utlovat. Trassligt att hålla ordning på vad marknaden egentligen tror jusr nu.

      Radera
    2. bra skrivet, och om man nu vill följa en grym bloggare till "S" , var finner man denne personen?

      Radera
    3. @Gottodx - Tack för de fina lovorden. :)

      @toto - Kallar bloggen Spartacus Invest. Välkommen att läsa gamla som nya inlägg.

      Radera
  2. Bra inlägg förresten!

    SvaraRadera
  3. Vad tycker du då om betsson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolaget har ju uppenbart en del problem. Jag har inte skrivit om det men jag trodde faktiskt att det var överdrivna och att det kunde vara ett köpläge. Jag ville dock läsa på mer innan jag köpte.

      Tur det för sedan kom vinstvarningen, vilket visade att oron inte var obefogad. Nu får man räkna om ordentligt. Så mitt korta svar är - jag vet inte :)

      Radera
    2. jättebra svar, tack!

      Radera
  4. Lärdomen av Tesco, VW etc är väl att det sällan är bråttom att hoppa på skandal-tåget

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.