Skillnaden mellan bolag och bransch
Reklam: Börja spara gratis genom att klicka |
Vinnare och förlorare
Förutom statlig inblandning har förutsättningarna för industrin ändrats flera gånger. Avregleringen med start på åttiotalet var en sådan förändring. Den ledde vidare in i det som benämnts timglaskonsumtionen. Numera är vi mer benägna att köpa billigt eller välja något dyrare, tiden när alla ville ha samma oftast nationella alternativ är över. Jag brukar ta exemplet att när jag växte upp stod det en Volvo på varje uppfart, det var bara årsmodellen som skiljde sig åt. Numera står där antingen en Hyundai eller en BMW.Så ser det även ut i flygindustrin, illustrerat i bilder i "Airline Industry Overview " (Columbia University). Det mest kända exemplet på det billiga alterntivet är Ryanair. Nu ser det dock mer osäker ut även för det bolaget - "Ryanair cautious after first earnings fall in 5 years" (FT). Missnöjda kunder börjar till slut tära på bolagets vinster. För problemet i flygindustrin är att Ryanair inte heller har någon långsiktig fördel.
En intressant aspekt för den som är intresserad av SAS är att i Ryanairs rapport är det rätt tydligt att branschen kan ha peakat för den här gången. Här är två bra artiklar, visserligen ur ett amerikanskt perspektiv, om det "Airline Profits Soar To Jaw-Dropping Record In 2015" (Huffington Post) och "Is There Room for Capacity Utilization Improvement in 2016?" (Market Realist).
Så var, om någonstans, finns affärsmöjligheten? Ett bra svar är hos flygplanstillverkarna. För där ser utsikterna bättre ut både de närmaste åren och på lite längre sikt "2016 Global Aerospace and Defence Sector Outlook" (Deloitte). I år förväntas försäljningen av kommersiella flygplan stiga 3,4 procent och om tio år säljs det 27 procent mer flygplan. Det på en duopolmarknad med Boeing och Airbus i kabinen.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook (ny!), Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här
Och inom stål? Tillverkare av gruvmaskiner? ;-)
SvaraRaderaAbsolut. Problemet är att Sandvik och Atlas Copco redan levt högt på detta. Numera kanske man ska leta åt andra hållet - vilka har glädje av billigt stål? I Kina är industrin redan överfylld av dåliga infrastrukturinvesteringar men det finns kanske andra. Köper inte Electrolux in mycket stål till sina vitvaror. :)
RaderaEn annan vinnare är ju flygplatser. Köpenhamns lufthavn som finns noterad på danska börsen tjänar ju pengar som gräs. Mer flygtrafik = mer intäkter utan att kostnaderna ökar särskilt mycket? Dessutom ett naturligt monopol. Hur stor chans är det att någon smäller upp en ny flygplats med kapacitet att bli Skandinavienhubb för alla dom stora flygbolagen i Danmark/sydsverige regionen?
SvaraRaderaJa, det är ett alternativ. Kan även gynnas av att livbolagen letar stabila kassaflöden när det inte längre går att få avkastning på obligationer. Enda abret är att de ofta påverkas av politik de med.
Radera