Källa: Börsdata |
Jag har alltid stor respekt för att något går fel i våra investeringar eller att jag helt enkelt tänkt fel. Därför är jag nästan alltid säljare när kursen i våra aktier faller. Tur det kan man konstatera i HM, där vi sålt mer än hälften av vårt innehav under den nu rätt långa nedgången. Den senaste försäljningen gjorde jag häromveckan. Det känns rätt för misstroendet mot HM är nu lika djupt och brett som en gång tilltron var.
Kan det vända eller ska HM ned en bra bit till? Sett till aktien går det inte att missa att med alla mått som går att uppbåda både fundamentala bedömningar och tekniska analyser är det här just nu en fallande kniv. För min del har jag ingen direkt uppfattning om var HM på kort sikt skulle kunna mellanlanda. Runt 170 kronor? Ännu lägre? Jag vet att jag inte vet och det tror jag många andra som är någorlunda men inte alltigenom positiva till bolaget ser för närvarande. Det finns inga köpare som känner brådska medan säljarna ser en allt osäkrare kurs även framåt kan man sammanfatta det.
Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!Någonstans ska HM på något sätt igenom omställningen av butikerna. Ett stort problem om jag får ge min gissning. Det behöver även få förtroende för sin nätförsäljning. Ett mindre problem om den egentligen är i nivå med vad ledningen påstår snarare än vad många analytiker tror - att den vändningen i förtroende kan gå snabbt i aktien tycker jag reaktionen på WalMarts senaste rapport visade.
Det där är förstås den stora frågan kring handeln. Är det kört för klassiska fysiska butikskedjor framöver? Till det skulle jag också vilja lägga att hela handeln (även e-handeln) nu ser helt överinvesterad ut. Det finns helt enkelt för mycket kläder till salu. Något som enkelt kan illustreras av att nu ska hela den traditionella marknaden samsas med försäljning från Zalando, Asos, Amazon, Sportamore med flera. Just nu verkar alla tro att de nya bolagen inte kommer att pressas i konkurrensen bara för att de är just nya.
Det är optimistiskt att räkna med att klädförsäljningen växer snabbare än BNP på sikt, så punkten när trängseln börjar kännas även på nätet lär inte vara alltför långt borta. Ett bra exempel kan väl vara lågprisbolagen inom flyget. De förändrade den industrin men det är inte så många av dem som faktiskt lyckats som bolag.
I handeln finns det många exempel på att kundlojalitet är rätt svår att bygga upp men lätt att förlora. Det är ju det som gör de ständiga reorna men även fenomenet att klädbolag rusar och rasar om vart annat, som senast illustrerades av KappAhl.
Källa: Börsdata |
En sådan tycker jag finns i HM. Får analytikerna rätt så kommer HM få ordning på marginalerna under 2018 och de kommer även stabilisera försäljningen. Visserligen med tillägget att det inte imponerar att öka försäljningen med ensiffriga procentnivåer när investeringarna ligger runt 10 procent eller högre. HM kommer alltså fortsätta tappa organiskt kommande år men förhoppningsvis främst genom att det rensas i butiksnätet.
Antag nu analytikerna får rätt - att HM får allt säkrare mark under 2018 - är då det fortsatt fallande P/E-talet befogat? Jag tror inte det. Jag tror det är möjligt att HM inte alls lyckas med det analytikerna räknar med men om de gör det, då tror jag värderingen lär återhämta sig. Om något av uppsidan i näthandeln skulle falla in (HM menar sig ju ha lika bra marginaler där som i butik samt växer snabbt). Ja, i så fall går det inte ihop att p/e-talet faller om försäljning och marginaler stabiliseras.
Min reflektion
Live, filmad, i text och som seriefigur! Det gäller att jobba med formaten! Massor med kul på gång den här hösten. 🙂https://t.co/VN9qEgjF29 pic.twitter.com/N5xs52Y2wZ— Gottodix (@Gottodix) 18 november 2017
För går det inte åt pipan, så lär det så småningom finnas ett case här. Den som kan sitta på händerna, som vi schackspelare får lära oss, kan i bästa fall vänta in om det går eländigt eller bra och sedan agera på det. Underligare saker har hänt.
Jag får lite frågor om vad som hänt med nya avsnittet av Veckan!. Svaret är att jag dubblerar för en sjuk kollega på mitt ordinarie arbete. Det har blivit lite mycket att hinna med men jag siktar på att nästa avsnitt ska vara ute den 4 december. Missa nu inte att att anmäla er till Börsbaren i Malmö, Göteborg eller Stockholm - info via länken ovan - jag tror det blir riktigt bra!
Jacob Henriksson, Gottodix
I väntan på nästa Veckan! Här är senaste Gottodix Grafer från Nordnet Talks.
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.
Intressant resonemang. Någonstans kommer e-handel och butiker nå en ny jämvikt på marknaden. Tycker också att man överdriver e-handelns förtjänster.
SvaraRaderaH&M:s aktiekurs lär väl knappast överprestera mot index under överskådlig tid. Däremot handlas aktien till såpass mycket riskpremie att även en utdelningssänkning till 7,5-8 kronor (20-25%) ändå skulle garantera en utdelning runt 4%.
Än märkligare än H&M tycker jag dock är att MQ handlas till en YOC på 6,3%. Nog för att det finns risk men de är inte precis ett enfastighetsbolag eller en pref.
Intressant skrivet. Hur ser det ut med priser överlag för modekläder? Kan själva priserna vara på väg ned? Hur ser priserna ut gentemot KPI osv?
SvaraRaderaSuveräna funderingar..
SvaraRaderaGillar spec din passning ang schackspelare
då jag log vid tanken på att detsamma gäller pokerspelare med sin hand på musen :-) one click away from "heaven or hell" :-)