Källa: StockPiper |
Källa: Börsdata |
För att se att det om det går hem kan ge utväxling i aktiekursen räcker det att titta på förväntningarna från StockPiper. De tjugo analytiker som rapporterar in där har en riktkurs för Ericsson på 49 kronor men då tror de också på fortsatt fallande försäljning fram till 2019 med sammanlagt 10 procent till från ett redan uruselt 2016. De värderar försäljningen till ett p/s-tal på 1.
Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!Bara som ett räkneexempel. Om det istället blev en försäljningsökning med 10 procent och p/s-talet låg på den historiskt rimliga nivån 1,25 så skulle deras riktkurs istället legat drygt 50 procent högre. Det vill säga på 75 kronor. Det vill säga 20 procent över dagens kurs. Kunde försäljningen stiga mer ändå, så skulle uppsidan snabbt kunna bli riktigt intressant.
Redan tron att bolaget hade de framtidsutsikterna skulle kunna driva upp kursen. Antagligen är det bland annat därför kursen klättrat upp från 45-50 kronor till dagens kurs. Det är även därför många, inklusive jag själv, ser det som så positivt att Christer Gardell och hans Cevian vågat gå in som storägare i bolaget. De lär ha vänt på alla stenar i sina beräkningar.
Så långt en matematik typisk för bottenfiskaren. För det är, bokstavligen, en hel värld som står emellan kalkylerna i excel och en verklig uppgång. Det jag däremot gillar med de här förutsättningarna är att de gör det möjligt att göra relativt rena analyser. Det går att läsa på:
- om den ekonomiska utvecklingen på Ericssons största marknader Europa, Nord- och Latinamerika
- om ökad dataanvändning kan öka konkurrensen inte bara inom pris utan även prestanda
- om Ericsson kan ta teknikledarskapet inom 5g från Nokia samt
- om teknikskiftet med nya mjukvarumetoder att höja kapaciteten inom mobildata inom befintliga nät
Det finns förstås många andra frågor också men för min del tror jag rätt svar på ovanstående fyra är en bra start. Det här är en motsvarande lista för branschens utmaningar med mina kommentarer inom parentes.
- Globala investeringar måste komma igång (som slagit hårt mot Ericssons resultat)
- Mogna marknaders låga investeringar behöver brytas (viktigt att få grepp inom övergången från hård- till mjukvara)
- Operatörernas låga lönsamhet för data måste upp (kundpreferenserna måste röra sig från pris till täckning och kvalitet)
- Huaweifaktorn på övriga bolags resultat måste landa (där Ericsson förlorat tillväxtmarknaderna)
- Förhålla sig till den överraskande snabba tillväxten i fast bredband (där Ericsson är svaga)
- Kostnadsstrukturerna måste anpassas till den förändrade telekommarknaden (en viktig del i Ericssons strategiuppdatering)
Vad måste hända?
Källa: Ericsson |
- Network: 37650 miljoner kronor (q1: 34860 miljoner)
- IT & Cloud: 10832 miljoner kronor (q1: 9545 miljoner)
- Media: 2041 miljoner kronor (q1: 1964 miljoner kronor)
- Totalt 50523 miljoner kronor (q1: 46369 miljoner kronor)
När först Huawei gått mycket bättre och sedan Nokia något bättre har slutsatsen om ett vanskött bolag legat nära till hands. Det är väl inte helt fel men Huawei och Nokia är faktiskt rätt annorlunda bolag än Ericsson.
Kineserna är inom något år världens största mobiltelefontillverkare (tänk att både Ericsson och Nokia var däruppe en gång i tiden). Ännu viktigare är att de dominerar den fortsatta utbyggnaden av 3g/4g i tillväxtländer och förstås framför allt på hemmaplan. Det är en förlust för Ericsson men i den hårda priskonkurrensen lär inte bolaget kunna slå sig tillbaka.
Dessutom har Huawei tillsammans med Cisco och Juniper gynnats av att uppdateringen av nätkapacitet alltmer gjorts med enklare hårdavara och mer fokus på mjukvaran. Det här behöver Ericsson adressera, vilket jag tolkar att de gör genom att förändra sitt tjänsteutbud och försöka ställa om från systemorienterade till lösningsorienterade i sin strategi för sakernas internet (IoT).
När det gäller Nokia är bolaget inte lika tungt viktat mot mobiloperatörerna som Ericsson är. Det försökte svenskarna ändra på men nu verkar strategin istället ligga fast. Det gör att Ericssons framtid är ännu närmare kopplad till hur telekombolagen på de mogna marknaderna agerar samt förstås på samarbetet med Cisco utvecklas.
Det här var en intressant artikel från mars i år publicerad av Telecomlead om läget i hela industrin. Två olika marknadsanalytiker kommer till helt olika slutsatser. IHS Market ser en marknad där telekomleverantörerna tappar 12 procent per år fram till 2021 när telekomoperatörerna försöker pressa priserna mot slutkund och ändå få upp lönsamheten i befintliga nät. ABI Research ser istället en marknad där kraven på mobiltäckning för datatrafik växer och att det kräver investeringar. En verklig vattendelare för Ericsson.
Så i den rapport som nu kommer letar jag mer efter spår kring vad som händer inom Ericssons utmaningar än fixerar mig vid de exakta siffrorna. För där lär inte så mycket ha hänt på några månader. I bästa fall har konjunkturen gett något starkare investeringar.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.
Intressant analys. Det är säkert många i spar-Sverige som är nyfikna på Ericsson :)
SvaraRaderaDå jag själv jobbar på en telekom-operatör så är min syn på den tredje utmaningen: Operatörernas låga lönsamhet för data måste upp (kundpreferenserna måste röra sig från pris till täckning och kvalitet).
Att det, tyvärr, inte finns någonting som tyder på att kundernas fokus kommer att röra sig från pris till täckning/kvalitet, snarare tvärtom. Täckning och kvalitet är/blir mer en basvara som att tanka bilen. Det gäller både privat- och företagskunder i Norden och Baltikum.
Hur som helst så blir det spännande att höra hur kvartalet har gått.
/Hans
Ja, det är ju så det ser ut. Kanske kan baskraven komma upp? På ett plan kanske problemet är att vi ännu ser många uppkopplade saker som extra (typ wifi vi har i bilen). Toleransen för strul minskar ju när man vänjer sig.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaUsch, ingen rolig dag för många Ericssson-anställda på semester :(
SvaraRaderaSparyxan blir inte nådig.
/Hans
Ja usch, stor förlust på många sätt. Hoppas de kan mjuklanda i den starka konjunkturen just nu.
RaderaMin gissning är att baskraven inte kommer att utgöra någon avgörande förändring. Jag tror det blir viktigare för de större (den stora) teleoperatörerna att anpassa kostymen och sedan bli snabbrörlig på alla kringtjänster som blir allt viktigare. IoT kommer nog att vara en stor intäktskälla framöver men det är många som vill vara med på den kakan :-)
SvaraRadera