Underskattad älskling
HM är ett roligt bolag. Alla älskar det och aktien finns i både stora och små portföljer. Samtidigt är det ingen hejd på hur mycket misstro det finns mot bolagets framtid och aktiens värdering. En udda kombination men kanske inte helt orimlig. För HM växer vidare så det knakar men lönsamheten följer inte riktigt med och i bakgrunden pågår ett skifte till mer e-handel.HM är ett av våra basinnehav och det finns en hel rad inlägg här på bloggen, samlade i en länklista här. Många av inläggen är rätt ambitiösa, så jag tror att den som följer aktien kan hitta en del där. Båda mina tankar och en del intressanta länkar. Idag tänkte jag istället nöja mig med några enkla reflektioner om en aktuell aktieanalys av HM.
Nu vänder det sa dansken
Jag såg att Danske Bank satte riktkursen på HM till 396 kronor idag. Temat bakom omvärderingen är att marknaden dragit isär förväntningar på försäljning och vinst alltför mycket. Danske Bank tror att de fallande marginalerna planar ut och kanske till och med vänder upp medan möjligen tillväxten i försäljningen kan bromsa något. Sammantaget ser banken ett köpläge när värderingsmultiplarna gått nedåt ett tag.Källa: Inquiry Financial |
Låga förväntningar
En reflektion är att det är lätt att hålla med Danske Bank. HM har haft rejäl valutamotvind men det senaste månaderna har euron stärkts mot dollarn. Det är nog tillfälligt men det borde ge en lättnad för HM. Andra trender är svårare att vända som prispressen som följer av ökad e-handel. Å andra sidan verkar många underskatta den tillväxt HM har på gång i Kina. Ska man vända på kuttingen en gång till, så finns det många skäl att oroa sig för HM:s kostnader. Inte minst verkar digitaliseringen i princip innebära att samma kunder ska servas genom två kanaler istället för en - både via butiken och nätet. Det är helt enkelt en väv av argument för och emot, som jag skrivit om i tidigare inlägg.
Det är dock en låg förväntan att HM:s intäkter skulle växa runt 10 procent om året, som är marknadens konsensus. Det innebär i princip att hela tillväxten ska komma från nya butiker och att befintliga ska ha oförändrad försäljning. Mer rimligt är nog i spannet 10-15 procent, där tillväxten legat historiskt.
Om blicken vandrar vidare i bilden är det lätt att se var misstron mot lönsamheten kommit ifrån. Rörelseresultatet har inte hängt med försäljningen. HM har, liksom Inditex (Zaras ägare), fantastiska marginaler jämfört med andra klädhandlare. Det är möjligt att konkurrensen ska äta vidare i dem kommande år. Men är det självklart? Titta på förväntningarna på p/s-talen. De visar att fortsatt marginalpress redan är inprisad. En möjlig uppsida för optimisten således.
Titta slutligen på sambandet mellan bakåt- och framåtblickande P/E-tal. Det har nästan identiska mönster. Med andra ord prissätter marknaden HM utifrån det historiska resultatet - inte förväntningar om framtiden.
När det då kommer nya siffror, som försäljningssiffrorna för februari under tisdagen. Då är det lätt att det svänger ordentligt i aktiekursen. Frågan är dock om det är befogat.
Det är dock en låg förväntan att HM:s intäkter skulle växa runt 10 procent om året, som är marknadens konsensus. Det innebär i princip att hela tillväxten ska komma från nya butiker och att befintliga ska ha oförändrad försäljning. Mer rimligt är nog i spannet 10-15 procent, där tillväxten legat historiskt.
Om blicken vandrar vidare i bilden är det lätt att se var misstron mot lönsamheten kommit ifrån. Rörelseresultatet har inte hängt med försäljningen. HM har, liksom Inditex (Zaras ägare), fantastiska marginaler jämfört med andra klädhandlare. Det är möjligt att konkurrensen ska äta vidare i dem kommande år. Men är det självklart? Titta på förväntningarna på p/s-talen. De visar att fortsatt marginalpress redan är inprisad. En möjlig uppsida för optimisten således.
Titta slutligen på sambandet mellan bakåt- och framåtblickande P/E-tal. Det har nästan identiska mönster. Med andra ord prissätter marknaden HM utifrån det historiska resultatet - inte förväntningar om framtiden.
När det då kommer nya siffror, som försäljningssiffrorna för februari under tisdagen. Då är det lätt att det svänger ordentligt i aktiekursen. Frågan är dock om det är befogat.
Äger själv mycket aktier i HM men har börjat misstro sonen Persson vid rodret. Frågan som måste besvaras är varför bolagets overhead-kostnader har ökat och inte verkar minska, det är nämligen de som försämrats mest, inte bruttomarginal, inte valutaeffekter. Kan man minska OH-kostnaderna till historiska nivåer sticker kursen som en raket, om inte är HM rätt värderat. P. S. Kan för övrigt inte förstå att Persson sr avgick. Bara i Sverige skulle en så framgångsrik VD lämnat pga ålder.
SvaraRaderaJag har tolkat det som ökade kostnader för att ha dubbla kanaler till kund - både nätet och butiken. Det tror jag är en riktigt stor utmaning framöver - hur ska butikerna utformas. Finns en risk för att det blir lika många butiker i köpcenter & gallerior plus lika stor butik via nätet. Det var den här förändringen bankerna stod inför för runt 10 år sedan.
RaderaSka man klandra ledningen för något tycker jag det är just detta. Den långsamma omställningen av butiksnätet som redan nu har nolltillväxt i befintliga affärer.
Varannan IT tekniker i Stockholm jobbar snart ute i Marievik. Jag kan absolut tänka mig att det kostar.
Radera