300 kronor känns inte orimligt
Rapporten från Sveriges finaste tillväxtbolag, Vitrolife, var riktigt bra. Om vi börjar med vinst per aktie så ger 8,42 för 2015 och förutsättningar för fortsatt tillväxt 2016 möjligheten att börja använda beräkningar på runt 11 kronor i vinst per aktie för 2016. Då blir det förstås en fråga om vad marknden vill betala för en lönsam snabbväxare. Det skulle kunna gå ned under detta knepiga börsår. Utgår man däremot från den värdering Vitrolife brukar ha ligger den på p/e 25-30. Det skulle innebära att vi under 2016 talar om ett möjligt kursintervall på 275-330 kronor - kanske med en riktkurs runt 300 kronor.
Observera att det alltså utgår från att värderingen av medelstora tillväxtbolag inte vrids ned i år. Det är absolut inte ett säkert antagande.
Inte ett moln på himlen
Det var i princip en fullträff för Vitrolife idag. Den viktigaste siffran i Vitrolifes rapporter tycker jag är tillväxten i försäljning av odlingsmedia. Den ger ett mått både på marknadens utveckling och på Vitrolifes marknadsandel. Kalkyler kring Vitrolife bygger på att världsmarknaden för IVF-behandlingar tickar på med 5-10 procent per år och att Vitrolife kan ta marknadsandelar ovanpå det. Första halvåret 2015 såg det högst osäkert ute både i USA - höll Vitrolife på att börja tappa marknad? - och i Kina var en konjunkturnedgång på gång? Med 12 procents tillväxt, i odlingsmedia, för året är den oron bortblåst.
Det visade sig att Kina var en udda kalendereffekt när många väntade med behandlingar för att barnen skulle födas i apans år istället för i getens. Däremot ska man inte dra för stora växlar på beskedet om att enbarnspolitiken lättats. Det har mer en viss positiv effekt på sikt. Även i USA redde problemen ut sig under året och som framgår av bilden ovan är tillväxtsiffrorna bra över hela linjen. En tillväxt i jämförbar, organisk, försäljning på 23 procent är strålande.
När det gäller time lapse har utrullningen gått bra. Utmaningen, som jag skrivit tidigare om, är att alla inte är överens om den kliniska effekten av behandlingen. Dessutom är inte ekonomin i att investera för något högre baby-bring-home-rate helt självklar - då köper ju kunden färre behandlingar. Mycket riktigt har försäljningen gått bäst på konkurrensutsatta marknader, där blivande föräldrar är mer benägna att spela ut statistik mellan klinikerna i sina val. I stort sett går det alltså bra att öka genomslaget och investerare kan nog räkna med en fortsatt raksträcka ett tag till för den delen av produktportföljen.
Ett annat gott tecken är att engångsartiklarna växer snabbare än media. Det betyder att Vitrolifes helkundskoncept fungerar. I och med att bruttomarginalerna gått upp verkar det även gått att höja priserna. Vitrolife själva lyfter framför allt fram skalfördelar som skäl till att ebidta-marginalen steg till 39 procent 2015 jämfört med 33 procent året innan. Tydligt är att tillverknings-, administrations- och FoU-kostnader inte har vuxit i takt med försäljningen. Självklart mycket bra.
Framgången med minskad andel fasta kostnader och lyckat helkundsarbete framgår också genom att produktmixen inte försämrats trots att media minskat sin andel till time lapse och engångsartiklarna.
Ett annat gott tecken är att engångsartiklarna växer snabbare än media. Det betyder att Vitrolifes helkundskoncept fungerar. I och med att bruttomarginalerna gått upp verkar det även gått att höja priserna. Vitrolife själva lyfter framför allt fram skalfördelar som skäl till att ebidta-marginalen steg till 39 procent 2015 jämfört med 33 procent året innan. Tydligt är att tillverknings-, administrations- och FoU-kostnader inte har vuxit i takt med försäljningen. Självklart mycket bra.
Framgången med minskad andel fasta kostnader och lyckat helkundsarbete framgår också genom att produktmixen inte försämrats trots att media minskat sin andel till time lapse och engångsartiklarna.
Några reflektioner
På bolagsnivå var det här en kalasrapport. Det syns i att utdelningen höjs från 1,50 till 2,40. Det gladde också att IVF verkar vara opåverkat av osäkerheten i världskonjunkturen. Den första reaktion som en rapportkommentar är kan inte bli annat än starkt positiv. Jag får kanske räkna lite mer men spontant är min reaktion att höja min riktkurs för Vitrolife från 225 till 300 kronor. Det verkar som om marknaden var snabbare att se uppsidan i Vitrolife än jag den här gången.
Trevlig rapport igen och tillbaka på banan igen efter en liten dipp, de farhågor som poppade upp då om den organiska tillväxten kan man lämna bakom sig.
SvaraRadera//Luonas
Det största problemet för mig med Vitrolife är hur jag ska hantera bolaget i bevakningslistan. Bolaget växer så snabbt så att det blir problem med hur jag ska värdera det.
Radera//Luonas
Ja, det är knepigt. Mina beräkningar hittar du under etiketten Vitrolife. Tycker det varit ok med den information som då varit tillgänglig men visst visar det hur viktigt det är med bra bolag :)
RaderaBra blogg!
SvaraRaderaTack, ska vid tillfälle kolla in din.
Raderahttps://ekonomiportalen2014.wordpress.com/