tag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post4378143359093320964..comments2023-10-28T10:46:34.202+02:00Comments on Molekylär ekonomi: Rapporterna: därför rasade AutolivGottodixhttp://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-35572668066455439392017-05-01T15:39:51.879+02:002017-05-01T15:39:51.879+02:00Det känns som ett helt rimligt resonemang. Så bruk...Det känns som ett helt rimligt resonemang. Så brukar det se ut i exempelvis Bulten, som säljer bilarnas fästelement (skruvarna och muttrarna). Nu är i och för sig Autoliv så stora att det väl borde ha märkts lite mer gradvis? Det jag såg i en kommentar var att mixen stegvis förbättras när nya produkter ersätter äldre. Investeringarna de senaste åren har också varit höga.<br /><br />Så allmänt håller jag med dig och det finns tecken i den riktningen men nog kunde försäljningen varit lite högre?Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-18821128519961956122017-05-01T09:45:09.756+02:002017-05-01T09:45:09.756+02:00Kanske ska förtydliga att jag också är nyfiken på ...Kanske ska förtydliga att jag också är nyfiken på att se resonemangen om den kostnaden. Om jag förstod diskussionen rätt handlade det om att Autoliv nu nämnde en kostnad på 1,5 mdr. En miljard mer än tidigare nämnt men att utslaget på flera kvartal var det (eventuellt - här är det lite otydligt) samma belopp som tidigare kommunicerats. Det som alltså skulle vara missförståndet.<br /><br />Själva affären verkar väl de flesta tycka är bra.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-56583809472287824472017-05-01T00:30:25.021+02:002017-05-01T00:30:25.021+02:00:):)Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-63436510490991058142017-05-01T00:29:43.976+02:002017-05-01T00:29:43.976+02:00Det var det DI menade var ett missförstånd att kos...Det var det DI menade var ett missförstånd att kostnaderna skulle öka mer än tidigare annonserat (tillägget ovan). Jag kan det inte tillräckligt bra för att kunna bedöma fakta.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-35796693463938772152017-04-30T23:18:07.163+02:002017-04-30T23:18:07.163+02:00Va tror du om mina tankar Gottodix:
Jag tror att A...Va tror du om mina tankar Gottodix:<br />Jag tror att Autoliv förbereder sig för ett ganska stort försäljningslyft under 2018-2019.<br /><br />Hur kommer detta sig?<br /><br />Autolivs marknadsandel har legat på ca 40% (källa tex https://www.marklines.com/en/top500/s500_253). Men Autoliv har sagt att de tar ca 50% av alla nya order (med andra ord, nya modeller av bilar).<br /><br />40% till 50% är 25% tillväxt. För att gå från design win till leveranser tar 2-4 år. Självklart beror en stor del av denna ökning pga Takatas problem men även att Autoliv gör ett allmänt bra jobb.<br /><br />För att gå från design win till leveranser får Autoliv inga pengar men de har följande kostnader:<br />Steg 1: designa slutgiltig produkt (tex en ratt med airbag) och anpassa detta till närliggande artiklar<br />Steg 2: Anpassa fabriken med all produktions utrustning<br />Steg 3: börja leverera på de nya modellerna<br /><br />Steg 1 och speciellt steg 2 är kostsamt och det är därför ligger högt i R&D kostnader under 2017 vilket marknaden inte alls gillar.<br /><br />Mestadels ligger Autolivs i steg 2 nu men i slutet av 2017 verkar leveranserna (steg 3) komma igång.<br /><br />Senaste kvartalsrapporten (engelska) sidan 7 står det i kapitel "in focus":<br />"Our share of order intake continued at a high level in the<br />first quarter of 2017. We continue to adapt our<br />organization to the higher level of order intake that<br />began in 2015. The focus is gradually shifting from<br />managing an increase in application engineering to<br />managing an increase in production starting towards the<br />end of this year. The costs for growth relative to sales<br />should be close to its peak."<br /><br />Jag tror därför att 2018 kan se bra mycket bättre ut men det kanske dröjer till slutet av 2018 eller till och med 2019 innan vi ser hela Takata krisen slå igenom på Autolivs resultat.<br /><br />Steg 2 är dyrt<br />Steg 3 är dyr i början men ack så skön då volymerna kommer igång...<br /><br />Någon som har några tankar om detta?Marcushttps://www.blogger.com/profile/10719396822548151351noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-19699228711449970352017-04-30T08:15:07.676+02:002017-04-30T08:15:07.676+02:00Inget om samarbetet med VOLVO Cars som kommer medf...Inget om samarbetet med VOLVO Cars som kommer medföra en ganska hög kostnad? PUSAhttps://www.blogger.com/profile/01190131748306068125noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-9600952355846343292017-04-29T22:47:37.217+02:002017-04-29T22:47:37.217+02:00Vill tacka för ett riktigt bra inlägg. Lärde mig m...Vill tacka för ett riktigt bra inlägg. Lärde mig mycket om Autoliv som jag inte visste tidigare :)kronantillmiljonen.sehttps://www.blogger.com/profile/15320801605428719660noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-72833694290588095362017-04-29T22:41:45.651+02:002017-04-29T22:41:45.651+02:00Det man ska tänka på är att en stor del av BMW är ...Det man ska tänka på är att en stor del av BMW är ett finansbolag, som dels leasar ut bilar dels finansierar köp. Det påverkar särskilt balansräkningen.Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-31399944286382656872017-04-29T21:25:15.654+02:002017-04-29T21:25:15.654+02:00Jag håller med om att ex bmw känns roligare att äg...Jag håller med om att ex bmw känns roligare att äga. Vad tror du om dagens kurs för en sådan som mig som vill börja snitta in sig? Gillar inte current assets/liabilites men i övrigtär fundamenta attraktivaAnonymousnoreply@blogger.com