tag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post1295725300246261295..comments2023-10-28T10:46:34.202+02:00Comments on Molekylär ekonomi: Trenderna i modeindustrin som pressar HMGottodixhttp://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-39606077143698318492017-04-03T23:50:48.168+02:002017-04-03T23:50:48.168+02:00Bra funderingar. Det var bl.a. en artikel i WSJ so...Bra funderingar. Det var bl.a. en artikel i WSJ som menade att Zara är betydligt snabbare från design till krok än HM (25 dagar nämndes där). Kanske är skillnaden produktionsmomentet? <br /><br />Modegraden är svårbedömd. Zara är smartare än de kanske kan verka men hela poängen för fast fashion (dvs. båda) är att det är betydligt bättre på att matcha mot efterfrågan än konkurrenter. <br /><br />Tack för en intressant kommentar!Gottodixhttps://www.blogger.com/profile/10651252843955123565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3057858896595688604.post-29270596562375187882017-04-03T10:09:11.510+02:002017-04-03T10:09:11.510+02:00Jag tycker den här spaningen är lite tiltad åt det...Jag tycker den här spaningen är lite tiltad åt det negativa hållet. Så låt mig väga upp bilden (äger inga aktier själv). <br /><br />Jag har svårt som konsument att se att Zara när en bättre relation till sina kunder än HM, som ju är ett förhållandevis urstarkt varumärke. HM har inte bara högre modegrad än Zara (som är mer tantigt/machogubbigt), de har med sina samarbeten med allt från Brick Lane Bikes till Karl Lagerfeld ritat om kartan för hur man bygger engagemang och marknadsföring med sina produkter.<br /><br />Vad det gäller ledtider så är Zara snabbast på att distribuera 24h i europa och 48h till resten av världen. Men Time-to-market är dött lopp. Zara säger 15 dagar från koncept till färdig plagg. H&M säger 14. Då HM har en högre modegrad skulle jag vilja påstår att Zara kan vara hur snabba som helst, de möter ändå inte vad de trendkänsligaste vill ha.<br /><br />Däremot häller jag med om resten i din spaning. Asienfaktorn försvagas hela tiden (även om Asien kommer bli en jättemarknad). Överproduktionen är ett faktum. Och e-handel är förmodligen viktig, men inte avgörande för företagets utveckling.Tom Eriksennoreply@blogger.com